11 juli 2012

Fattoush

Het begon allemaal met een tweet van Mara Grimm waarin ze zei dat ze voortaan elke dag wel fattoush wilde eten. Nu had ik wel eens van fattoush gehoord, maar ik had het nog nooit gegeten. Dat kon natuurlijk niet zo blijven.

Na een beetje zoeken kwam ik erachter dat fattoush eigenlijk de Libanese versie van de Italiaanse panzanella is. En laat dat nou een van mijn favoriete Italiaanse gerechten zijn. Ik dook uiteraard gelijk de keuken in.

Dit recept is geïnspireerd op de groene fattoush van Nigella uit Feast (Feest), maar ik heb er mijn eigen draai aan gegeven. Vast niet Libanees, maar ik houd nu eenmaal van paprika en peterselie. Het eindresultaat was heerlijk. Fris, knapperig, vullend en perfect voor een warme zomeravond in de tuin.



Ingrediënten:
  • 1 lente-uitjes, in ringen
  • 1 chilipepertje, in ringen
  • 1 little gem, in repen gesneden
  • ½ komkommer, geschild en zaadlijsten verwijderd, in kleine stukjes
  • ½ rode paprika, in blokjes
  • 1 avocado, in blokjes
  • 4 radijsjes, in kleine stukjes
  • Sap en schil van 1 limoen
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 pitabroodjes (Libanees platbrood mag ook, is zelfs beter)
  • Handvol fijngehakte munt
  • Handvol fijngehakte peterselie

Bereiding:
  • Rooster de pitabroodjes in de oven of in de broodrooster tot de goudbruin en krokant zijn. Snijd ze eventueel open en grill/rooster de binnenkant ook nog even tot krokant.
  • Doe lente-uitjes, chilipepertje, little gem, komkommer, paprika, avocado en radijsjes in een kom. Giet hier sap en schil van de limoen en de olijfolie overheen. Snijd de pitabroodjes in stukken en meng deze, samen met de munt en peterselie door de salade. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...