30 juli 2012

Kikkererwtensalade met geroosterde paprika

Een enkele keer eet ik iets dat ik zo lekker vind, dat ik er een beetje hyperactief van word. Dat ik er een kick van krijg. Het gebeurt me niet vaak, maar het kan door van alles komen. Soms omdat het gerecht perfect bereid is, soms omdat het blijkbaar precies datgene was waar ik trek in had en soms omdat ik gewoon een beetje vreemd ben als het op eten aankomt.

Of het nu kwam door het warme weer of door de combinatie van een paar simpele ingrediënten die het perfecte gerecht op het perfecte moment vormden weet ik niet. Wat ik wel weet is dat deze salade fantastisch is als lunch, als diner op een warme dag of als bijgerecht bij een uitgebreid diner. Stiekem heb ik de overgebleven salade zelfs de volgende ochtend als ontbijt gegeten. Kortom: ik ben fan.

Oh, en als je te lui bent om zelf je paprika’s te roosteren, mag je voor deze keer smokkelen en een pot kopen. Maar alleen omdat het (op het moment van schrijven) zo gruwelijk warm is.



Voor 2 personen als maaltijdsalade
Ingrediënten:
  • 4 rode paprika’s
  • 1 blik (400g) kikkererwten
  • 1 sjalotje
  • Sap van 1 citroen
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 4 eetlepels munt, fijngehakt
  • 4 eetlepels peterselie, fijngehakt

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg de paprika’s op een rooster in de oven en laat 30-45 minuten liggen, of tot ze zwartgeblakerd zijn. Haal de paprika’s uit de oven en stop ze in een zak of in een afsluitbare schaal. Laat ze hier afkoelen. Pel vervolgens het zwartgeblakerde vel van de paprika’s. Verwijder ook de steel, zaadjes en zaadlijsten en snijd de paprika’s in blokjes.
  • Giet de kikkererwten af en spoel ze om. Doe ze, samen met de paprikablokjes in een kom. Snijd het sjalotje in dunne ringen en doe dit bij de kikkererwten. Doe hier het citroensap en de olijfolie bij en laat minstens een uur in de koelkast staan.
  • Meng vlak voor het serveren de munt en peterselie door de salade. Eet koud, liefst met een lekker stuk vers brood.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...