4 april 2012

Zoete avocado-roomkaaskoekjes

Toen ik dit recept voor het eerst zag, dacht ik: “Wat? Nee. Dat kan nooit wat worden. Echt? Maar… Ik bedoel… Avocado?” Over het algemeen, als ik zo op een recept reageer, duurt het niet lang voor ik het sta te maken. Vandaar vandaag mijn resultaten met deze koekjes.

Tijdens het maken van het deeg ging ik er nog steeds vanuit dat het niks zou worden. Tot ik het eerste koekje in mijn mond stak. Het is fris, zoet, romig en knapperig tegelijk. Eigenlijk gewoon een prima koekje! Dat had ik dus niet verwacht.

Waar ik me wel over verbaas is dat de schrijfster van het recept haar koekjes heeft opgespoten. Mijn deeg was daar echt veel te dik voor. Zo dik dat mijn spuitzak na 4 koekjes open sprong. Vandaar deze foto van slechts 4 koekjes. Mijn advies is dan ook om deze koekjes in kleine hoopjes op de bakplaat te scheppen en met de achterkant van een lepel, of gewoon met je vingers, plat te drukken. De koekjes lopen bijna niet uit, dus wees niet te voorzichtig met het pletten.

Al met al zou ik deze koekjes zeker opnieuw maken, al is het alleen maar om mensen te verbazen met de informatie dat er avocado in deze koekjes zit.



Aangepast van Wendy See Wendy Do
Ingrediënten:
  • ¾ van een hele rijpe Hass avocado
  • 115 gram boter, op kamertemperatuur
  • 115 gram roomkaas, op kamertemperatuur
  • 125 gram poedersuiker
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 theelepel vanille extract
  • 250 gram bloem
  • ½ theelepel bakpoeder
  • snuf zout

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 185 graden.
  • Zeef in een kom de bloem, het bakpoeder en het zout. Meng in een andere kom de avocado, boter en roomkaas tot een glad mengsel. Roer hier het poedersuiker, de citroensap en het vanille extract doorheen. Roer het bloemmengsel door het avocadomengsel tot een stevig deeg.
  • Leg kleine hoopjes van het deeg op de bakplaat en druk deze plat. Bak de koekjes, afhankelijk van hun grootte en dikte, in 12-15 minuten goudbruin en gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...