21 april 2012

Slagroomscones

Slagroomscones, alleen de naam al doet me het water in de mond lopen. Ik maakte me een voorstelling van luchtige, ‘flaky’, licht zoete scones met een heerlijk romige smaak. Deze scones voldoen precies aan de omschrijving. Ze zijn heerlijk met alleen wat boter, eventueel wat jam of natuurlijk clotted cream. Maar zelfs zonder opsmuk zijn ze fantastisch. Ik was zelf in ieder geval erg onder de indruk.

Ik maak dit soort degen altijd in mijn keukenmachine omdat dat de boter goed koud houdt. Natuurlijk kan je alle ingrediënten ook met de hand mengen.


Recept van joyofbaking.com
Ingrediënten:
  • 260 gram bloem
  • 50 gram suiker
  • 10 gram bakpoeder
  • snufje zout
  • 75 gram koude boter, in stukjes
  • 1 ei (L)
  • 1 theelepel vanille extract
  • 120 ml slagroom

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 190 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Doe bloem, suiker, bakpoeder en zout in de keukenmachine en pulseer tot alle droge ingrediënten goed gemengd zijn. Voeg de boter toe en pulseer het mengsel tot het eruitziet als vochtig zand. Voeg ook het ei en de vanille toe en meng kort. Voeg tot slot de slagroom toe. Stop met mengen zodra het deeg een bal begint te vormen.
  • Bestuif je werkblad met wat bloem en leg hier het deeg op. Druk samen tot een bal, maar probeer het zo min mogelijk te kneden. Plet de bal met je handen tot een ronde schijf van 2,5 cm dik. Snijd met een pizzasnijder in 8 tot 12 punten.
  • Leg de punten op een bakplaat en bestrijk met wat slagroom/geklutst ei/melk. Bak in 15-18 minuten goudbruin en gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...