7 april 2012

Courgettepannenkoekjes met munt en halloumi

Naast de lavash die ik bij mijn Turkse supermarkt had gevonden, had de eigenaar van de zaak ook speciaal voor mij een kistje prachtige witte courgettes gehaald. Ik nam er een flink aantal van mee om vervolgens thuis pas te bedenken wat ik er mee ging doen. Het werden pannenkoekjes. Dun, hartig en met munt omdat courgette en munt hele goede vrienden van elkaar zijn. De halloumi die ik in de winkel vond zou er prima bij kunnen, dacht ik zo.

Overigens verschilt de smaak van de witte courgette niet heel veel van de donkergroene courgette die we in onze supermarkten vinden. Hij is wat zoeter en ‘aardser’ van smaak, maar als je niet aan witte courgette kan komen is de donkergroene courgette ook prima.


Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 200 gram halloumi
  • 1 witte courgette
  • Handvol muntblaadjes, zeer fijngehakt
  • 4 plakken prosciutto di parma, in flinters gescheurd
  • 130 gram bloem
  • 300 ml melk
  • 1 ei
  • Olijfolie

Bereiding:
  • Rasp de courgette en strooi hier wat zout overheen. Laat uitlekken in een vergiet. Maak van de bloem, melk en het ei het pannenkoekenbeslag. Roer hier de prosciutto di parma, de munt en de geraspte courgette doorheen.
  • Doe olijfolie in een koekenpan en bak hier één voor één de twee courgettepannenkoeken in. Doe dit door de helft van het mengsel in het midden van de pan te doen en dit vervolgens uit te spreiden met een spatel tot je een grote, dunne pannenkoek hebt.
  • Verwarm ondertussen in een andere koekenpan ook een klein beetje olijfolie. Snijd de halloumi in dunne plakken en bak deze in de pan aan beide kanten goudbruin.
  • Leg de plakken halloumi op de helft van de pannenkoek en vouw de pannenkoek dubbel. Serveer met een simpele salade en eventueel wat brood.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...