22 april 2012

Pittige pastasalade met garnalen en romige witte wijnsaus

Zondagavond. 18.00. Ik ben doodmoe van het vrijgezellenfeest en wil iets eten. Maar wel iets gezonds, want twee dagen met brownies, scones, pizza’s en (te) veel witte wijn zijn lekker maar ook een beetje een aanslag op je lijf. Qua groenten hebben we niet meer in huis dan ijsbergsla, tomaten, komkommers en paprika. Meh, het moet maar. Ik heb geen zin om meer te doen dan pasta koken, dus het idee van een pastasalade is geboren.

Terwijl ik dacht dat dit een standaard, saaie pastasalade zou worden, werd dit bordje pasta een fantastisch gerecht. Met weinig moeite toverde ik ineens iets op tafel waardoor R. en ik elkaar bij de eerste hap aankeken en zeiden “wow, dit is echt lekker!” Als in: dit gaan we vaker maken. Daarom vandaag het recept, vooral zodat ik het zelf nog eens terug kan lezen.


Voor 2 personen
Ingrediƫnten:
  • 150 gram pasta (ik gebruikte penne)
  • 2 tomaten, in blokjes
  • ½ komkommer, in blokjes
  • 1 paprika, in blokjes
  • ¼ krop ijsbergsla, in reepjes
  • 1 rood pepertje, in ringen
  • 1 klein uitje, fijngesnipperd
  • 1 teentje knoflook, fijngesnipperd
  • 150 gram garnalen (ik gebruikte ontdooide diepvriesgarnalen)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 glas droge witte wijn
  • optioneel: een handvol diepvrieserwtjes (ik ben gek op die dingen, maar zonder is het ook lekker)

Bereiding:
  • Kook de pasta zoals aangegeven op de verpakking en koel na het afgieten met koud water. Meng de pasta met de tomaten, komkommer, paprika en sla.
  • Doe de olijfolie in een koekenpan en fruit hierin de uien en de peper op laag vuur aan tot de uien glazig zijn. Voeg de knoflook toe en laat nog een minuutje meebakken. Roer de bloem door het mengsel en laat 1 minuut meebakken tot de rauwe bloemsmaak weg is. Voeg de witte wijn in 1x toe en meng tot een saus. Leg hier de garnalen en eventueel de doperwten in en laat ze 2-3 minuten gaar worden in de saus. Voeg wat water toe als de saus te dik is. Breng op smaak met zout en peper.
  • Meng de garnalen en de saus door de pasta. Serveer met wat versgehakte peterselie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...