2 april 2012

Surf 'n Turf salade met rucoladressing

Surf ’n Turf is volgens mij een Amerikaans begrip. Het gaat hierbij om een gerecht waarin een (runder)biefstuk gecombineerd wordt met garnalen of kreeft. Ik vroeg me al een tijdje af of dit lekker zou zijn (ik dacht namelijk van niet) dus besloot ik een simpele Surf ’n Turf salade te maken. Natuurlijk kun je deze combinatie op vele manieren eten. Ik heb al visioenen van ciabattabrood met superdunne plakken biefstuk, heerlijke garnalen overgoten met de gesmolten boter waar de biefstuk in gebakken is.

Hoe dan ook, deze salade is supersnel te maken. Ideaal voor de dagen dat je na je werk snel iets wil eten om daarna lekker op een terras te kunnen hangen. Licht, fris, knapperig en het vraagt nog geen kwartier werk om op tafel te zetten.

Overigens kun je het qua groenten zo gek maken als je zelf wil. Ik vind deze combinatie toevallig erg lekker, maar gebruik vooral de groenten die je zelf lekker vindt.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 1 mooie biefstuk, ongeveer 125 gram
  • 100 gram garnalen
  • 1 rode paprika, in blokjes
  • 1 tomaat, in blokjes
  • ½ komkommer, in blokjes
  • ½ krop bindsla, in grove stukken gescheurd of gesneden
  • 1 winterpeen, in blokjes
  • 2 handenvol rucola
  • 2 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 1,5 eetlepel citroensap
  • Klontje boter
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 teentje knoflook
  • Zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Doe paprika, tomaat, komkommer, bindsla en winterpeen in een schaal. Doe rucola, extra vergine olijfolie en citroensap met wat zout en peper in een vijzel en wrijf tot een gladde dressing.
  • Kruid de biefstuk en bak deze naar jouw voorkeur (ik heb hem graag rood) in het klontje boter. Laat de biefstuk even rusten terwijl je in dezelfde pan de olijfolie en knoflook doet. Bak hier vervolgens de garnalen in.
  • Meng de dressing door de salade en snijd de biefstuk in dunne plakken. Leg de biefstuk en garnalen bovenop de salade. Serveer met brood. Of niet. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...