3 maart 2012

Gekonfijte sinaasappelschil

Het begon heel onschuldig met een sinaasappeltje bij het ontbijt. Toen ik keek naar die prachtige oranje schillen, ontdaan van hun vruchtvlees, vond ik het ineens zonde om ze weg te gooien. In die schil zit zo veel smaak! Het duurde niet lang voor ik bedacht had wat ik daar eens van kon maken, namelijk: gekonfijte sinaasappelschil. Wat ik er mee zou gaan doen, dat was het volgende punt. Ik hoefde in ieder geval de schillen van mijn sinaasappel niet weg te gooien.


De schillen moeten 3 keer geblancheerd worden. Dit is geen werkverschaffing. Het zorgt er namelijk voor dat al het bittere in de schil er uit kan. Gebruik dus ook elke keer ‘vers’ water.

Overigens doe ik dit niet met elke sinaasappel die ik op heb. Dan heb ik een beetje te veel, ben ik bang. Bovendien ga ik dan ook heel veel zoetigheid bakken om de schilletjes te gebruiken. Wat ik dan maak? Dat zie je morgen en overmorgen. Kan je niet zo lang wachten? Dan heb ik in ieder geval de tip dat het heerlijk is om een schilletje superfijn te hakken en door je muesli/cruesli/havermout/Brinta/yoghurt te roeren. En de suikerstroop is heerlijk als basis van een drankje of over een bolletje vanille-ijs.



Ingrediƫnten:
  • 1 sinaasappel met dikke schil
  • 115 gram suiker
  • 125 ml water
  • water om de sinaasappel in te blancheren

Bereiding:
  • Snijd de sinaasappel in 8 gelijke partjes. Ontdoe van het kroontje en eventuele lelijke plekjes en snijd al het vruchtvlees en zo veel mogelijk van het witte laagje op de schil weg. Als er een klein beetje op blijft zitten is dat niet erg, maar zorg er voor dat je het meeste wit weghaalt.
  • Maak in een steelpan de suikersiroop. Voeg suiker en water samen in de pan en warm op tot de suiker opgelost is. Zet het vuur uit.
  • Doe de sinaasappelschillen in een tweede steelpan met koud water en laat aan de kook komen. Laat 1 minuut koken, giet af en herhaal deze stappen 2 maal.
  • Leg de uitgelekte sinaasappelschillen in de suikerstroop en laat deze op laag vuur zachtjes pruttelen. Dit duurt zo’n 15-30 minuten, afhankelijk van de dikte van je schil. Test door een stukje te proeven. Als de schil makkelijk door te bijten is, is deze klaar.
  • Doe de schillen met de suikerstroop in een glazen potje en bewaar in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...