7 maart 2012

Basbousa

De eerste keer dat ik van dit recept hoorde was bij Rudolph’s Bakery op 24Kitchen. Ik heb veel respect voor Rudolph en neem dan ook alles wat hij zegt voor zoete koek aan. (See what I did there?) Maar bij dit recept moest ik toch even achter mijn oor krabben. Want een taart met een beslag van alleen yoghurt, boter, suiker en griesmeel kon toch nooit lekker worden? Ik voorzag een droge, stugge massa.



Deels kreeg ik gelijk. De cake is inderdaad vrij droog en stug. Gelukkig is daar de kaneelsiroop. Deze trekt in de taart en maakt van het geheel weer een heerlijk, smeuïge taart waarmee je zelfs de grootste taartenhater doet vragen om een tweede stuk. Ik spreek hier uit ervaring.




Het originele recept is dus van Rudolph, ik heb zelf het recept voor de siroop aangepast. Ik vind hem namelijk lekkerder als er wat minder specerijen in zitten en ik geef de voorkeur aan kaneelpoeder omdat ik een troebele siroop mooier vind. Do as you wish, jij bent de baas over jouw taart.



Ingrediënten:
Voor de siroop
  • 300 gram suiker
  • 500 ml water
  • 4 eetlepels citroensap
  • 2 eetlepels kaneelpoeder
  • 100 gram gedroogde vijgen, abrikozen en pruimen
Voor de cake
  • 400 gram griesmeel
  • 200 gram suiker
  • 200 gram zachte boter
  • 200 gram Griekse yoghurt (geen magere!)
  • Merg van 1 vanillestokje

Bereiding:
  • Breng de suiker in het water met citroensap en kaneelpoeder aan de kook. Giet de siroop over de vijgen, abrikozen en pruimen en laat minstens 12 uur wellen. Ik heb ze zelf 24 uur de tijd gegeven.
  • Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet ook een springvorm in en bekleed deze eventueel met bakpapier.
  • Meng alle ingrediënten voor de cake door elkaar tot een dik mengsel. Doe dit eventueel met je handen als je boter nog te hard is. Doe het cakemengsel in de springvorm en bak in 45 minuten goudbruin.
  • Haal de cake uit de oven en prik deze gelijk een keer of 20 in met een satéprikker. Giet dan een deel van de siroop waarin de vruchten hebben geweld over de cake. Laat dit goed intrekken.
  • Snijd de vruchten eventueel iets kleiner en verdeel deze over de taart. Serveer met een schepje Griekse yoghurt en wat van de siroop.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...