28 maart 2012

Eieren pocheren

Zoals ik al zei in mijn post over Shakshuka had ik nog nooit een ei gepocheerd. Maar omdat ik het niet uit kan staan dat ik iets niet maak omdat ik bang ben voor de mislukking, besloot ik vandaag uit het niets om een ei te pocheren. En ik zou net zo lang doorgaan tot het me lukte.

Gewapend met een pan met water en azijn, een schuimspaan en 24 eieren was ik klaar voor het avontuur. Ik zag mezelf al huilend op de keukenvloer zitten omdat het me niet lukte, en dat R. me dan op moest komen rapen en me vast zou houden en zeggen dat alles weer goed zou komen. Ik voorzag grote deuken in mijn zelfvertrouwen en snerende opmerkingen van mijn culivrienden. Eeuwige hoon zou mij ten deel vallen en mijn droom van zelf een kookboek schrijven zou kapotvallen naast de gebroken eierschalen op de grond. (Een dramaqueen? Ik?)

Na een keer diep ademhalen, ging ik aan de slag.

Er staan nu nog 23 eieren in de keuken want dat pocheren is dus niet moeilijk. Ei nummer één leverde me gelijk een prachtig gepocheerd eitje met een heerlijk zachte dooier op. Ik vind het haast jammer dat het pocheren niet met dezelfde dramatiek gepaard ging als ik had verwacht, al ben ik wel blij dat ik ook dit weer van mijn lijstje af kan strepen.



Ingrediënten/benodigdheden:
  • 1 kakelvers ei, biologisch
  • 1 eetlepel azijn
  • Bakje ijswater
  • Schuimspaan
  • Kookpan met ruim water

Bereiding:
  • Giet water in een ruime pan. Breng het water tot net iets onder het kookpunt. Doe hier de azijn in en roer het met een lepel door tot je een draaikolk in het water hebt. Tik je eitje (of doe dit al eerder in een kommetje zodat je het ei uit het kommetje in het water kan gieten) en laat het ei voorzichtig in het midden van de draaikolk vallen. Laat 3-4 minuten koken, afhankelijk van de grootte van je ei.
  • Haal het ei uit de pan met een schuimspaan en serveer meteen of leg het ei in de kom met ijswater om het kookproces te stoppen. Je kan het ei weer opwarmen in warm (niet kokend!) water als je het ei niet gelijk wil serveren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...