14 maart 2012

100ste post: cake in een eitje

Time flies when you’re having fun, zeggen ze dan. Dat geldt zeker voor mijn blog. Voor ik het wist, naderde ik de 100 artikelen. En nu het zover is, kan ik het natuurlijk niet laten om een extra speciaal recept te maken.



Het idee voor dit recept komt van YouTube, waar ik een dame deze cakejes zag maken met een standaard cupcakebeslag. Om het extra paasachtig te maken, had ze het beslag allerlei vrolijke kleurtjes gegeven. Nu doe ik niet aan kleurstoffen en ik wilde ook graag een wat luchtiger cakeje. Daarom gaat mijn recept uit van een sponscake recept. Wil je dit trucje toch uithalen met cupcakebeslag? Vul de eitjes dan niet helemaal, maar ongeveer 2/3. Het beslag voor cupcakes rijst namelijk veel meer dan dit sponscakebeslag.


Ik serveerde deze cakejes na een etentje aan mijn gasten bij de koffie. Zij riepen uit “Waarom krijgen we een gekookt ei bij de koffie?” Als je het gat waar het beslag in gegaan is naar beneden serveert, ziet niemand wat je met het ei gedaan hebt. De verrassing is groot als je ze aanspoort om het ei te pellen en ze een heerlijk luchtig, zoet cakeje in handen blijken te hebben.



Voor 6 cakes in een eitje
Ingrediënten:
  • 2 eiwitten (M/L)
  • 25 gram bloem
  • 60 gram suiker
  • Snufje zout
  • ½ eetlepel citroensap
  • ½ theelepel vanille extract
  • 6 eierschalen
  • optioneel: bakspray

Bereiding:
  • Voor de eierschalen: tik met het puntje van een schaar een klein gaatje in de onderkant van het ei. Breek het ei voorzichtig iets verder open, tot je een gaatje hebt van ongeveer 1cm doorsnee. Laat hier het eiwit en het eigeel uit lopen. Spoel vervolgens je ei een aantal keer om, tot deze goed schoon is. Laat drogen. Als je de eitjes wil verven (bijvoorbeeld voor Pasen), dan is dit het moment.
  • Verwarm de oven voor op 160 graden. Klop de eiwitten met de helft van de suiker, het zout en de citroensap tot stijve pieken. Klop hier vervolgens het vanille extract doorheen. Vouw met een spatel de bloem en de rest van de suiker voorzichtig door het eiwitmengsel. Doe het mengsel in een spuitzak zonder spuitmondje.
  • Maak in een cupcakebakvorm een ‘bedje’ van aluminiumfolie om de eierschalen in te zetten. Doe dit zodat ze niet omvallen. Spray eventueel wat bakspray aan de binnenkant van de eierschalen. Ik heb het niet gedaan en de cakejes kwamen er prima uit, maar dit is wel extra veilig.
  • Spuit het beslag in de eieren. De eitjes moeten tot aan de top gevuld zijn. Bak de eitjer ongeveer 15-20 minuten. Prik de cakejes in met een tandenstoker. Als deze er droog uit komt, zijn je cakejes klaar.
  • Als het beslag toch is overgelopen, haal dit dan weg en veeg de eierschaal schoon met een nat doekje. Serveer in een eierdop.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...