23 maart 2012

Panzanella

Toen ik mijn blog begon, wist ik al dat dit recept zeker eens geplaatst moest worden. Het was alleen nog even wachten op de juiste weersomstandigheden. Ik ben namelijk gek op salades en dit is by far mijn favoriete saladerecept. Het is fris, vult goed en bij de gedachte aan het brood dat zich volzuigt met het zachtzure van de dressing loopt het water mij gelijk weer in de mond.

Traditioneel wordt panzanella gemaakt met rode ui maar ik vind een lente-ui hierin lekkerder. Natuurlijk zijn er, zoals altijd, veel varianten van dit recept. Voeg dus vooral alle groenten toe die je lekker vindt, behalve sla. Ik ben geen purist als het op Italiaans koken aan komt, maar ik ben het wel met de Italianen eens dat er geen sla in deze salade hoort.

Deze salade moet een halfuur staan met het brood er in. Sla deze stap niet over. Het brood krijgt op deze manier de kans om alle smaken in zich op te nemen en wordt er nog veel lekkerder van. Op een warme dag kan je de salade in dat halfuur in de koelkast zetten, dan is de salade bij het eten extra fris.


Voor 2 personen
Ingrediƫnten:
  • Een flink stuk ciabatta (+/- 200 gram) het liefst een dag oud
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2-3 eetlepels witte wijnazijn
  • 3 goede, rijpe tomaten
  • ½ komkommer
  • 1 rode paprika
  • 2-3 lente-uitjes
  • Handvol basilicumblaadjes
  • Zout en peper naar smaak

Bereiding:
  • Meng 1 eetlepel olijfolie met het geperste teentje knoflook. Snijd het ciabattabrood open en besmeer beide kanten van het brood met de knoflookolie. Leg het brood onder de grill of in een koekenpan en grill aan beide kanten mooi goudbruin en krokant. Snijd/scheur vervolgens in grove stukken.
  • Snijd de tomaten en paprika in blokjes. Verwijder de zaadjes uit de komkommer en gooi deze weg. Snijd de komkommer in blokjes in de lente-uitjes in ringen. Doe tomaten, paprika, komkommer, lente-uitjes en basilicumblaadjes in een schaal. Giet de resterende olijfolie en de witte wijnazijn over de groenten. Breng op smaak met zout en peper en roer stevig door. Hoe meer zaadjes los komen uit de tomaten, hoe beter.
  • Doe het brood in de salade en meng dit erdoor. Laat een halfuur staan. Serveer op een groot bord, eventueel met wat blokjes mozzarella. Al vind ik dat eigenlijk helemaal niet nodig.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...