9 maart 2012

Chocolate raisin oatmeal cookies

Oftewel: restjesdag.

Na allerlei nieuwe kookexperimenten blijf ik regelmatig zitten met restjes. In dit geval een handje rozijnen en 50 gram chocola. Hoewel je de laatste niet echt een restje kan noemen en je het ook gewoon op kan eten zonder er iets mee te doen. Hoe dan ook, je snapt wat ik bedoel.


Nu stond er op mijn Baklijst 2012 onder andere oatmeal cookies. En aangezien het mijn goede voornemen is om deze lijst in 2012 af te werken, besloot ik al snel om de rozijnen en chocola samen te verwerken in een oatmeal cookie.

Het geval wil dat ik uit dit recept 22 koekjes ter grootte van een eetlepel heb gehaald. En het geval wil ook dat koekjes mijn meest favoriete snack zijn. Het resultaat van deze twee gevallen die iets wilden is dat ik 20 van de 22 koekjes zelf heb opgegeten. In 1 dag. En ik me maar afvragen waar die extra kilo’s toch vandaan komen.

De rest van de week eet ik sla. 



Aangepast van joyofbaking.com
Ingrediƫnten:
  • 85 gram boter, op kamertemperatuur
  • 105 gram lichtbruine basterdsuiker
  • ½ ei
  • 1 theelepel vanille extract
  • 55 gram bloem
  • ¼ theelepel baking soda
  • ¼ theelepel zout
  • ½ theelepel kaneel
  • 130 gram havermout
  • 50 gram pure chocolade, in kleine stukjes gehakt
  • Handvol gele rozijnen 
  • Optioneel: een eetlepel poedersuiker en een paar druppels citroensap

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Klop de boter met de suiker in een kom romig. Voeg hier het ei en het vanille extract aan toe. Meng goed door. Voeg dan bloem, baking soda, zout en kaneel toe en meng. Voeg hier tot slot havermout, chocolade en rozijnen aan toe en kneed met de hand tot een stevig deeg.
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier en meet met een maatschepje balletjes deeg af ter grootte van een eetlepel. Leg deze op de bakplaat en duw ze een beetje plat met je vingers of de onderkant van een glas. Bak de koekjes in 15 minuten goudbruin. 
  • Meng poedersuiker en citroensap tot een glad glazuur. Laat een druppel glazuur van je lepel afglijden terwijl je deze boven je koekje heen en weer beweegt voor een mooi streepjeseffect. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...