20 september 2012

'Bark' van witte chocolade met speculoos

Toen ik in Antwerpen was, kocht ik bij de supermarkt een reep witte chocolade gevuld met speculoos. Waarom snap ik nog steeds niet, want ik hou niet van witte chocolade. Een vlaag van verstandsverbijstering, denk ik. Toch ben ik blij dat ik het deed, want de smaakcombinatie bleek hemels.

Een paar seconden was ik verdrietig toen de reep op was. Want in Nederland is het, voor zover ik weet, niet te koop. Gelukkig kwam ik gelijk bij zinnen en realiseerde me dat deze reep uit niet meer dan 3 ingrediënten hoeft te bestaan.

Het eindresultaat is dus deze plaat chocolade met speculoos er in. In Amerika noemen ze een plaat chocolade met vulling er in ‘bark’, naar de bast van een boom. Die naam heb ik dus ook maar aangehouden. Hoe je het noemt maakt eigenlijk niet uit. Dat je het maakt wel. Het is namelijk 3 minuten werk en je hebt meteen iets heerlijks bij de koffie.



Ingrediënten:
  • 200 gram witte chocolade
  • 125 gram speculooskoekjes van Lotus (iets vergelijkbaars kan ook)
  • 1/4 theelepel zout

Bereiding:
  • Verkruimel de speculooskoekjes volledig. Dit kan in de keukenmachine maar als je die niet hebt, kan je ook de koekjes in een plastic zakje doen en je hierop uitleven met een deegroller.
  • Smelt de witte chocolade. Roer hier de koekjes en het zout doorheen. Roer snel en spreid de chocolade vervolgens uit op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Laat afkoelen tot kamertemperatuur en zet het daarna in de koelkast om verder op te stijven.
  • Breek de plaat chocolade in stukken. Bewaar ze in de koelkast tot het moment van serveren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...