15 september 2012

Cups omrekenen naar grammen

Als je van koken houdt, en ik neem maar even aan dat je dat doet, dan kom je vast wel eens op een (Amerikaans) recept terecht dat gebruik maakt van cups in plaats van grammen. Persoonlijk houd ik niet van koken met cups, zeker niet als het om droge ingrediënten gaat. Want een cup bloem kan de ene keer zomaar 10 gram minder bloem zijn dan een andere keer. Niet handig, zeker niet als je een nauwkeurig bakrecept hebt.

Daarom reken ik zelf graag altijd alles om. Bloem, boter, suiker, ik wil het in grammen. Nu heb ik hier al vele omrekentabellen voor gezien maar die vragen nogal wat rekenwerk. En aangezien ik mijn wiskunde op de middelbare school alleen maar heb gehaald dankzij een hele vriendelijke docent, kies ik liever voor iets makkelijkers.

Op deze website kun je van alles omrekenen. Laat je niet afschrikken door de opmaak van de site – ja, die is verschrikkelijk – de inhoud is echt perfect. Alle standaard bakingrediënten komen aan bod, maar ook bijvoorbeeld cacaopoeder en gist.

Wat betreft vloeistoffen is het een stuk makkelijker. Want of je nu een cup wijn of een cup melk moet hebben, dat is altijd 240 ml (eigenlijk 236.588237).

Wil je toch eens met cups bakken of koken? Op eBay vind je al setjes voor een paar euro.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...