6 september 2012

100 Foods: Fried green tomatoes

Er begint zich een beetje een thema te ontvouwen in de 100 Foods list. Namelijk: bijna alle Amerikaanse gerechten die op de lijst staan, zijn gefrituurd. Da’s niet erg, maar het wordt wat eentonig.

Gelukkig was het ingrediënt dat vandaag de frituur in ging, allesbehalve eentonig. Groene tomaten. Ik dacht eerst nog dat het ging om een specifieke tomatensoort, maar blijkbaar eten de Amerikanen graag gefrituurde, niet-rijpe tomaten. Ach, ik doe wel mee.

Eerlijk gezegd had ik echt geen idee wat ik hiervan moest verwachten. Maar, zoals zo vaak bij deze lijst, het was lekker! Niet potverdorie-dat-wil-ik-op-mijn-sterfbed-lekker, maar wel zo lekker dat ik het zou bestellen als ik het in een restaurant op de kaart zou zien staan. Fris en knapperig, maar geen hele uitgesproken smaak.

Ik had trouwens kleine tomaatjes uit de tuin van mijn schoonmoeder. Normaal gesproken gebruik je hier grotere tomaten voor maar aangezien die niet echt heel makkelijk te krijgen zijn, was dit prima. Zo werd het gewoon meer een borrelhapje dan een bijgerecht.



Ingrediënten:
  • 5 kleine, groene tomaten (of 2-3 grote)
  • 6 eetlepels polenta
  • 3 eetlepels panko
  • 1 losgeklopt ei
  • Snufje paprikapoeder
  • Snufje kerriepoeder
  • Olie om in te bakken/frituren

Bereiding:
  • Snijd de tomaten in plakken van ongeveer een centimeter dik. Doe 3 eetlepels polenta in een kom en roer hier paprikapoeder en kerriepoeder doorheen. Doe de andere 3 eetlepels polenta met de panko in een tweede kom en heb in een derde kom het losgeklopte ei klaarstaan.
  • Haal de tomaten eerst door de gekruide polenta, vervolgens door het losgeklopte ei en ten slotte door het pankomengsel zodat ze een mooi jasje hebben.
  • Verwarm ongeveer 1 cm olie in een koekepan op middelhoog vuur. Bak hierin de plakken tomaat aan beide kanten goudbruin en gaar, zo’n 3-4 minuten per kant. Serveer meteen met wat Thai sweet chili saus of ketchup.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...