11 september 2012

Frisse linzensalade met paddenstoelen en een gepocheerd eitje

Voor deze linzensalade gebruikte ik mijn laatste Le Puy-linzen die ik van Els  kreeg. En het was weer fantastisch. Of het nu aan de linzen ligt, aan de paddenstoelen of aan het gepocheerde eitje, dit recept is een echt succesnummer. Als je geen Le Puy-linzen hebt, kan je natuurlijk ook gewone linzen gebruiken. Ze houden iets minder hun vorm, maar zijn niet minder lekker.

Ik realiseer me nu ineens dat ik de rucola helemaal vergeten ben bij de salade. Wij hebben het dus niet gemist, maar ik kan me wel voorstellen dat het de salade nog lekkerder maakt. Ach, met of zonder, dit is heerlijk.


Voor 4 personen, uit Allerhande
Ingrediënten:
  • 300 gram linzen (bij voorkeur Le Puy, anders blond of groen)
  • 4 takjes tijm
  • 400 gram gemengde paddenstoelen, in stukjes gehakt/gescheurd
  • 5 el olijfolie
  • 2 sjalotjes, gesnipperd
  • 150 gram zongedroogde tomaatjes, in reepjes
  • 3 el rodewijnazijn
  • 75 gram rucola
  • 3 eetlepels witte natuurazijn
  • 4 eieren

Bereiding:
  • Breng de linzen in ruim water met de knoflook en 2 takjes tijm aan de kook. Kook in 20 min. op laag vuur gaar. Giet af en verwijder de knoflook en de tijm.
  • Maak de paddenstoelen schoon met keukenpapier en halveer de grotere exemplaren. Verhit 3 el olie in een koekenpan en fruit de sjalotten 3 min. Voeg de paddenstoelen en de blaadjes van de resterende takjes tijm toe. Bak in 5 min. gaar. Voeg de zongedroogde tomaat toe, blus af met de rodewijnazijn en breng op smaak met peper en zout.
  • Neem de pan van het vuur, voeg de linzen toe en schep voorzichtig om. Voeg de rest van de olie toe. Laat 20 min. rusten. Verdeel de rucola over 4 borden en schep de linzen met de groenten erop.
  • Verhit in een pan een laag water van ca. 6 cm. Schenk de natuurazijn erbij. Breek 1 ei in een kopje. Als het water tegen de kook aan is (je ziet dan kleine belletjes opborrelen), laat je voorzichtig het ei in het water glijden. Schep het uitwaaierende eiwit met een schuimspaan om het eigeel. Haal het ei er na 3 tot 4 min. uit en pocheer op deze manier een voor een de andere eieren. Leg ze met de schuimspaan op de linzen en bestrooi met zout. Sprenkel er eventueel extra olie over.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...