12 augustus 2013

Dulce de leche

Dit was weer eens zo’n projectje waar ik wat angst voor moest overwinnen. Ik bedoel, tweeënhalf uur lang blikjes gecondenseerde melk in een pan kokend water zetten. Ik voorzag ontploffingen, besmeurde keukenmuren, gillende sirenes en ernstige brandwonden.

Gelukkig viel het allemaal reuze mee. Er is niets ontploft, de muren zijn schoon, ik heb geen 112 hoeven bellen en mijn huid is nog in orde. En de dulce de leche? Ja, die is goed gelukt.

Dulce de leche is een karamelpasta die vooral bekend is in Latijns Amerika. Hij wordt voornamelijk gegeten op brood, maar wordt ook verwerkt in allerlei taarten en toetjes. Wat ik ermee gedaan heb, dat lees je in een volgende blog. Eerst dit recept. 



Ingrediënten
  • 1 blik zoete, gecondenseerde melk

Bereiding
  • Haal het etiket van het blik af. Doe het blik (of meerdere) in een pan met water. Zorg ervoor dat het blik helemaal onder water staat. Breng het water aan de kook en laat 2,5 uur koken. Kijk zo af en toe om ervoor te zorgen dat het blik helemaal onder water staat. Als dat niet zo is, bestaat de kans op ontploffing. 
  • Laat het blik in de pan met water afkoelen tot kamertemperatuur. Daarna is de dulce de leche gelijk te gebruiken. Bewaar in een afgesloten bakje in de koelkast. Een aantal weken houdbaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...