14 augustus 2013

Dulce de leche-ijs

Zag je in mijn vorige blog al een recept voor Dulce de leche, vandaag een recept om daar ijs van te maken.

Sinds ik een ijsmachine heb, ben ik aan het experimenteren met het vinden van het ideale ijsrecept. En dit ijs is echt het allerlekkerste ijs dat ik gemaakt heb. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat dit het lekkerste ijs is dat ik ooit heb gegeten. En zoiets zeg ik niet snel.

De wodka in het ijs is trouwens niet omdat ik graag dronken word van mijn toetje, maar om het ijs wat zachter te houden. Het moet nog steeds 10 minuutjes uit de vriezer voor je het kan scheppen, maar de textuur wordt er in mijn ogen net iets beter van. Als je geen wodka, koffielikeur of iets anders lekkers met alcohol in huis hebt, kan het ook gewoon zonder.

Dit ijs is heerlijk zoet, zacht, romig en eigenlijk gewoon perfect. There, I said it.



Recept van Foodies
Ingrediƫnten
  • 2 blikjes dulce de leche (bij elkaar ongeveer 800 gram)
  • 625 ml volle melk
  • 375 ml slagroom
  • 2 tl vanille extract
  • Snuf zout
  • optioneel: 2 el wodka (of koffielikeur)
Bereiding:
  • Doe de melk, slagroom en zout in een pan. Verwarm dit. Voeg 2/3 van de dulce de leche toe en roer tot de dulce de leche helemaal opgelost is in de melk. Haal het mengsel van het vuur en laat het in een bak met ijswater helemaal afkoelen. Roer dan de vanille en wodka door het mengsel en zet het minstens een uur in de koelkast. 
  • Doe het mengsel in je ijsmachine en laat ongeveer 45 minuten draaien. Je kan ervoor kiezen om op dit moment de overgebleven dulce de leche in de laatste minuten mee te laten draaien voor karamelswirls in je ijs. Je kan ook het ijs in een bak doen en de dulce de leche er dan over verdelen en met een mes er doorheen roeren voor mooie swirls. Wat jij handig vindt. 
  • Laat minstens een uur in de vriezer staan voor je het serveert.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...