15 juni 2015

Homemade sinaasappeltompoezen

De tompoes is een echte klassieker. Al zo lang ik me kan herinneren, ken ik er maar twee varianten van. De standaardvariant met roze glazuur die je het hele jaar door kan kopen, en de oranje variant die je koopt met koningsdag of als de marketeers van de supermarkten bedenken dat oranjetompoezen ook wel goed passen bij het WK.

Eigenlijk zonde. Begrijp me niet verkeerd, ik vind tompoezen heerlijk zoals ze zijn. Maar als je bedenkt hoeveel mogelijkheden er zijn om te variëren, is het eigenlijk bizar dat we dat zo weinig doen. Daarom maakte ik een sinaasappelvariant. Met blank glazuur want ik doe niet aan kleurstof. De sinaasappelrasp heeft al kleur genoeg. Overigens bedacht ik het me te laat, maar de volgende keer zou ik de sinaasappelrasp door het glazuur heen mengen voor een leuk oranje spikkeltje. 



Voor 6 stuks
Ingrediënten:
Voor de banketbakkersroom:
  • Rasp van 1 sinaasappel
  • 500 ml melk
  • 1 tl vanille extract of het merg van een stokje
  • 50 gram bloem
  • 75 gram fijne suiker
  • 1 ei
  • 3 eidooiers
Voor het glazuur:
  • 200 gram poedersuiker
  • Rasp en 2 el sap van 1 sinaasappel 

Bereiding:
  • Doe melk, vanille extract of de merg van het vanillestokje en de sinaasappelrasp in een grote steelpan en breng aan de kook. Je kan het stokje eventueel mee laten koken. Verwijder deze dan voor je andere ingrediënten toevoegt. 
  • Klop in een grote kom bloem, suiker en eieren luchtig. Giet er al roerend langzaam de warme vanillemelk bij, terwijl je blijft roeren. Giet het geheel terug in de pan en breng opnieuw langzaam aan de kook terwijl je goed blijft roeren. Zodra het mengsel kookt en dikker is geworden, haal je het van het vuur af. Dek af met folie en laat in de koelkast compleet afkoelen. 
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Rol het bladerdeeg uit tot een lap van 36x36 cm. Je kan ook 6 plakken bladerdeeg door midden snijden zodat je 12 langwerpige plakken hebt. Maak er met een vork een paar gaatjes in en leg het deeg op een bakplaat. Bak het deeg in 15 tot 20 minuten droog en knapperig. 
  • Snijd het deeg in 12 gelijke stukken. Leg 6 stukken deeg op je werkblad en verdeel hier de banketbakkersroom over. Dit gaat het makkelijkst met een spuitzak. Leg hier de tweede plak deeg op. 
  • Meng het poedersuiker met 2 el sinaasappelsap en de rasp. Meng tot een glazuur. Voeg eventueel wat meer vocht toe als je glazuur te dik is. Verdeel dit over de tompoezen en laat even hard worden.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...