1 juni 2015

Bulgursalade met granaatappel en sinaasappel-honingdressing

Mijn leidinggevende is net zo’n liefhebber van koken en eten als ik, dus we wisselen regelmatig tips uit. Zo zei ze laatst dat ze een salade had gemaakt met granaatappelpitjes er in en dat dat zo’n lekkere toevoeging was. Nu wist ik dat eigenlijk wel, maar op de een of andere manier hadden die prachtige juweeltjes het nog niet tot mijn saladeschaal geschopt. Haar opmerking was echter een goede reminder en zo verschenen deze rozerode pitjes in mijn salade.

Deze bulgursalade is perfect voor de zomer. Hij is fris, kleurrijk en ontzettend gezond. Bovendien kan je er alle kanten mee op. Ik serveerde hem dit keer met gegrilde kipdijen, maar je kan er net zo goed een visje bij doen, of vegetarisch laten. Ook de volgende dag is deze salade nog heerlijk, dus prima als lunch op je werk bijvoorbeeld. 



Voor 4 personen
Ingrediënten:
  • 300 gram bulgur, gekookt volgens de aanwijzing op de verpakking en afgekoeld
  • ¼ kleine rode kool
  • 100 gram cherrytomaatjes
  • ½ komkommer
  • 2 lente-uitjes
  • 2 wortels, geraspt
  • ¼ romaine sla of andere sla naar keuze, in grove stukken gesneden
  • 4 eetlepels granaatappelpitjes
  • Flinke handvol geroosterde noten naar keuze
  • 2 el olijfolie
  • Sap van 1 sinaasappel
  • 1 el honing
Bereiding:
  • Snijd de rode kool in dunne reepjes. Halveer de cherrytomaatjes, snijd de komkommer in blokjes en de lente-ui in ringetjes. Meng dit in een kom met de bulgur, wortel en sla. 
  • Meng de olijfolie, sinaasappel en honing door elkaar en maak af met wat zout en peper. Giet dit over de bulgursalade en meng goed door elkaar. 
  • Serveer in een diep bord en bestrooi met de granaatappelpitjes, noten. Maak eventueel af met bijvoorbeeld gegrilde kip.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...