6 april 2015

Koffieweek - Koffiesiroop

Nu het weer langzaamaan beter wordt, krijg ik weer zin in koffie. IJskoffie, om precies te zijn. Koffie met allerlei lekkere smaken, veel gecrusht ijs en grote bekers die zorgen dat ik niet kan slapen. Heerlijk!

Daarom is het deze week koffieweek op Blondie Kookt. Zo laat ik je vandaag zien hoe je heerlijke koffiesiroop maakt die een lekker smaakje geeft aan je koffie. Woensdag krijg je een recept voor de perfecte koffie die als basis dient om bijvoorbeeld een frappuccino mee te maken en vrijdag laat ik je een heerlijk recept zien voor de perfecte, romige ijskoffie.

Vandaag dus koffiesiroop. In de supermarkt zie ik regelmatig flesjes met siroop voor in koffie. Dikke, zoete siropen die je koffie naar bijvoorbeeld vanille, hazelnoot of karamel laten smaken. Hartstikke leuk natuurlijk dat ze dat in de winkel verkopen, maar het zit vol met kunstmatige smaakstoffen en ze zijn ook nog eens veel te duur. Dat kan jij zelf veel beter!

Hieronder vind je het basisrecept, maar varieer vooral met smaken die je zelf lekker vindt. Ik gebruikte in dit geval vanille, kaneel en speculaaskruiden maar je kan natuurlijk elke smaak toevoegen die je zelf lekker vindt. Je kan de siropen eventueel zeven als je dat lekkerder vindt.



Ingrediënten:
  • 250 gram suiker
  • 250 ml water
  • Smaakmaker naar keuze (bijvoorbeeld een vanillestokje, 1 eetlepel speculaaskruiden of een kaneelstokje)
Bereiding:
  • Doe de suiker en het water in een pan. Voeg de gewenste smaakmaker toe. Breng dit geheel op middelmatig vuur aan de kook. Laat een minuutje bubbelen. 
  • Laat afkoelen en giet in een schoon flesje. In de koelkast een twee tot drie weken houdbaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...