19 augustus 2014

Yoghurt-bananenmuffins met bosbessen

Vandaag is het mijn verjaardag. Voor wie het wil weten: ik word voor de derde keer 25. En bij een verjaardag hoort een traktatie. Hoe graag ik ook voor jullie allemaal persoonlijk iets lekkers zou willen bakken, lijkt me dat niet heel efficiƫnt. Daarom deel ik maar een recept voor een traktatie met jullie.

Deze muffins zijn vrij licht omdat je maar weinig suiker en boter gebruikt, want deze worden voor een deel vervangen door rijpe bananen en Griekse yoghurt. En natuurlijk kun je er doorheen doen wat je zelf lekker vindt. Frambozen, chocola, noten… You name it. Ze blijven ook nog eens lang goed (een dag of 5, luchtdicht verpakt en in de koelkast) zijn makkelijk mee te nemen. Ideaal als je vandaag mijn verjaardag in de trein wilt vieren met een muffin. Of zo. 



Voor 12 muffins
Ingrediƫnten:
  • 2 bananen
  • 2 eieren
  • 50 gram suiker
  • 2 tl vanille extract
  • 55 gram boter, gesmolten
  • 250 ml volle Griekse yoghurt of volle kwark
  • 2 tl bakingsoda (zuiveringszout)
  • 190 gram bloem
  • ¼ tl zout
  • 100 gram bosbessen

Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 175 graden. Vet een muffinvorm voor 12 muffins in, of bekleed met muffinpapiertjes.
  • Meng bloem, zout en bakingsoda door elkaar. Doe een eetlepel van dit mengsel over de bosbessen en meng dit door elkaar. Dit zorgt er straks voor dat de bosbessen niet meteen naar beneden zakken in het beslag. Zet aan de kant. 
  • Prak de bananen zo glad mogelijk, en meng hier de eieren, suiker, vanille, boter en yoghurt doorheen tot het glad is. Voeg dan de bloem toe en meng tot je bijna geen klontjes bloem meer ziet. Vouw als laatste voorzichtig de bosbessen voor het mengsel. 
  • Verdeel over de muffinvorm en bak 20-25 minuten, of tot goudbruin en gaar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...