26 augustus 2014

Madeleines

Eén van de dingen die al tijden op mijn verlanglijstje stond, was een bakvorm voor madeleines. De schelpvormige koekjes zijn voor mij het toppunt van elegant en het leek me heerlijk om zo’n verfijnd hapje uit je oven te kunnen toveren. Op de een of andere manier kwam het er alleen maar niet van om er één te kopen.

Gelukkig zag L. hier een prima verjaardagscadeautje in, en verraste mij met deze bakvorm. Ik ben gelijk mijn kookboeken in gedoken en vond in het boek Tarte Tatin een eenvoudig maar heerlijk madeleinerecept. Ik kan volmondig (of misschien wel met volle mond) zeggen dat dit fantastische cakejes zijn. Of koekjes, dat weet ik nou nooit.



Ingrediënten:
  • 125 gram boter, gesmolten en afgekoeld + extra
  • 2 grote eieren
  • 150 gram suiker
  • 150 gram bloem, gezeefd + extra
  • 1 el vanille extract of rasp van 1 citroen
  • Snufje zout
Bereiding:
  • Klop de eieren met de suiker vijf minuten. Het mengsel moet in volume verdrievoudigd zijn en bleek van kleur. Schep hier voorzichtig de bloem en boter door, samen met het zout en de vanille. Zet het mengsel afgedekt twee uur in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de madeleinevorm in met boter en bestrooi met bloem. Vul de vormpjes tot driekwart met het madeleinemengsel. Bak in 8-10 minuten tot goudbruin en gaar.
Verjaardagscadeau nummer 2 was deze lieve kitten. Hij heet Gyzmo en zet, net als ik, overal graag zijn tanden in.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...