12 augustus 2014

Port en kaas: Offley Port en Reypenaer

Er wordt vaak aan mij gevraagd hoe ik denk over wijn. Want als je veel over eten weet, weet je ook veel over wijn. Toch?

Nee. Ik heb heel weinig verstand van wijn, behalve dat ik het graag drink.

Gelukkig weet ik wel welke smaken ik lekker vind combineren als ik ze proef, dus toen ik hoorde dat Offley Port en Reypenaer Kaas de samenwerking aangingen en hun favoriete combinaties van hun port en kazen op een rijtje had gezet, wilde ik deze maar wat graag proberen.



Ik had twee soorten port, namelijk de Tawny - een klassieke en volle maar frisse rode port - en de Reserva - een intense, dieprode port met noten van rood fruit -. Daarbij had ik drie koemelkkazen en een geitenkaas van Reypenaer.

 De combinaties:
  • Tawny & Affine ½ jaar: Het jongste koemelkkaasje en de Tawny port. Een prima combinatie en fantastisch voor een warme dag. 
  • Tawny & Reypenaer 1 jaar: De frisse Tawny is een goede tegenhanger van de wat stevigere, zoutere kaas. 
  • Tawny & Chèvre: Ik ben gek op geitenkaas en de Tawny werkt hier prima bij. Stiekem heb ik het ook nog geprobeerd met de Reserva en die vond ik eigenlijk nog lekkerder. 
  • Reserva & Reypennaer 1 jaar: Weer zo’n fijne combinatie. Wel wat zwaarder dan deze kaas met de Tawny. 
  • Reserva & VSOP 2 jaar: Dit is genieten. Stevige, volle smaken die het perfect zouden doen als buiten de regen tegen je ramen slaat en je lekker veilig binnen zit. 
Misschien moet ik me toch maar eens wat meer verdiepen in wijn in combinatie met eten, want dit experiment met port en kaas is me goed bevallen.

Wil je zelf ook eens proeven hoe goed port en kaas samen gaan? Je maakt kans een unieke Offley port en Reypenaer Kaas proeverij! Kijk hier voor meer informatie.

Dit artikel bevat producten die zijn opgestuurd door een merk of PR-bureau. Dit is niet van invloed op mijn mening of het hier boven geschreven stuk. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...