23 november 2012

Familierecept: huisgemaakte erwtensoep

Volgens mij kennen veel families hun eigen versie van de perfecte erwtensoep. Recepten die vaak van generatie op generatie doorgegeven worden. Dit recept is er ook zo een. Ik heb hem van mijn moeder, zij weer van haar moeder en ik twijfel er geen seconde aan dat mijn oma hem ook weer van haar moeder heeft gekregen. Een echt familierecept dus, en ik ben er trots op.



Genoeg voor een klein weeshuis
Ingrediƫnten:
  • 4 liter runderbouillon
  • 800 gram gedroogde spliterwten
  • 3 speklappen, zonder zwoerd
  • 3 hamlappen
  • 2 preien, in halve ringen
  • 2 winterwortels, in stukjes
  • 1 knolselderij, geschild en in blokjes
  • 1 bos selderij, fijngehakt

Bereiding:
  • Spoel de erwten af onder de kraan. Doe de bouillon in een grote soeppan en voeg hier de erwten en het vlees aan toe. Laat dit koken tot het vlees gaar is. Vergeet niet zo af en toe de pan af te schuimen. Haal de stukken vlees uit de soep en laat ze afkoelen.
  • Voeg de prei, winterwortel en knolselderij toe aan de soep. Laat op laag vuur koken tot alle groenten tot moes zijn gekookt. Als je de soep glad genoeg vindt kun je hem zo laten, haal anders nog even de staafmixer er doorheen.
  • Snijd het vlees in kleine stukjes en voeg dit, samen met de selderij, toe aan de soep. Nog een paar minuutjes door laten warmen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...