21 november 2012

100 Foods: Po' boy

De po’ boy van het 100 Foods lijstje is een beetje een lastige. Want wat is nu precies een po’ boy? De enige consensus die ik kon vinden, was dat het op een Frans stokbroodje moest. Maar verder? Je kan ze maken met rosbief, gefrituurde garnalen, kip of zelf frietjes. Zolang er maar een goede saus of gravy bij zit. Kortom: Frans stokbroodje, gravy en iets van vlees of vis. Ik ging uiteindelijk voor de rosbief versie.

Hoewel dit broodje erg lekker was, weet ik niet of ik de plaats op de lijst helemaal terecht vind. Het is een heerlijk broodje, maar niet meer dan dat. Prima als luxe lunch maar zeker niet het lekkerste broodje dat ik ooit gegeten heb. Maar goed, ik maak de lijst niet en we zijn er weer eentje verder.



Ingrediënten:
  • 1 klein stokbroodje
  • 75 gram rosbief in dunne plakken
  • 1 fijngesnipperd sjalotje
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 2 el boter
  • 2 el bloem
  • 300 ml runderbouillon
  • Mespuntje gedroogde oregano
  • 1 tomaat
  • Wat gehakte bladpeterselie

Bereiding:
  • Fruit het sjalotje in de boter in een klein pannetje. Laat goudbruin worden. Voeg dan de bloem toe en roer dit goed door elkaar tot een roux. Laat een minuutje of twee bakken. Voeg dan de knoflook en de oregano toe en bak nog 30 seconden mee. Roer de bouillon in kleine beetjes door de roux, waarbij je er voor zorgt dat je een glad mengsel hebt voor je de volgende hoeveelheid bouillon toevoegt. Stop als de gravy de gewenste dikte heeft.
  • Snijd de tomaat in plakjes en snijd het broodje doormidden. Doe een laagje gravy op de onderkant van het broodje. Leg hier de tomaat op en beleg vervolgens met de rosbief. Schep hier de gravy overheen en maak af met wat verse peterselie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...