8 augustus 2012

Perzikclafoutis met crumbletopping

Bij Caiway is op dit moment Food Network te zien in de showroom. Dat betekent dat Caiway abonnees een maand lang gratis Food Network kunnen kijken. Vorig jaar was dit ook al eens het geval, en toen was ik een maand lang niet voor mijn tv vandaan te trekken. Het zal geen verrassing zijn dat ik in dit oude patroon verval.

Het enige moment waarop ik wel voor de televisie vandaan kom, is als ik door een recept zo geïnspireerd ben dat ik zelf aan de slag wil. Dit recept kwam voort uit zo’n moment. Jun Tanaka maakte namelijk een kersenclafoutis met een crumbletopping. Ik heb zijn recept niet overgenomen maar ik heb wel het idee van een crumble op een clafoutis onthouden en daar onderstaand recept bij gemaakt. Door de crumbletopping is de clafoutis wat zwaarder en meer taart-achtig, maar zeker niet minder lekker.



Ingrediënten:
  • 2 grote perziken, in kleine stukjes
  • 250 ml melk
  • 75 g bloem
  • 3 eieren
  • 75 g suiker
  • 1 theelepel vanille extract
Voor de crumble
  • 30 gram bloem
  • 55 gram boter
  • 55 gram suiker
  • 25 gram havermout
  • zout
  • boter om in te vetten

Bereiding:
  • Oven voorverwarmen op 190 °C. Taartvorm invetten met boter.
  • Verdeel de perzik over de bodem van de taartvorm. Klop in een kom melk, bloem, eieren, suiker, vanille en snufje zout tot een luchtig beslag. Schenk het beslag over de perziken en zet de taartvorm in de oven.Bak de clafoutis 25 minuten.
  • Wrijf bloem, boter, suiker en havermout samen tot een crumble. Strooi dit mengsel nadat de clafoutis 25 minuten in de oven heeft gestaan over de clafoutis. Zet de clafoutis meteen weer terug in de oven en laat nog 30-35 minuten bakken.
  • Vorm uit oven halen en clafoutis bestrooien met poedersuiker. Warm serveren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...