24 augustus 2012

Chocoladetaart met glazuur van witte chocolade en Bailey’s

Bij een verjaardag hoort een verjaardagstaart. Ik was al even aan het zoeken naar een recept waarbij ik zou denken: “Ja! Dat is het!” Dat gevoel bleef echter uit. Dus besloot ik eens bij Caroline te kijken. Dat had ik beter niet kunnen doen, want hier dacht ik bij elk taartrecept dat dat hem was. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk heb ik toch een keuze kunnen maken. En wel voor deze overheerlijke chocoladetaart met een glazuur van witte chocolade en Bailey’s.

Ik had me geen betere taart kunnen bedenken. Deze taart smaakt heerlijk naar pure chocolade en het glazuur van witte chocolade met Bailey’s is echt fantastisch. Zelfs R., die geen alcohol drinkt én niet van witte chocola houdt, vroeg om een tweede punt.



Ingrediënten:
  • 175 g zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • 3 el cacao
  • 1 tl instant espressopoeder (optioneel)
  • 175 g zachte boter
  • 175 g lichtbruine basterdsuiker
  • 3 eieren
  • 100 g donkere chocolade (70% cacao), gesmolten en iets afgekoeld
  • Voor het glazuur:
  • 125 g zachte roomboter
  • 200 g witte chocolade, gesmolten en iets afgekoeld
  • 50 ml Bailey's
  • 240 g poedersuiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte en vet een springvorm van 24 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
  • Doe alle ingrediënten, behalve de gesmolten chocolade, in een grote kom en meng met de elektrische handmixer tot je een romig mengsel hebt. Vouw de gesmolten chocolade door het deeg. Voeg eventueel, als je deeg te stijf is een beetje melk toe, het moet makkelijk van een lepel glijden.
  • Doe het deeg in de springvorm en bak 25 - 30 minuten in de oven, controleer met een satéprikker of de taart gaar is.
  • Haal de taart uit de oven en laat 5 minuten afkoelen, verwijder dan de rand en laat verder helemaal afkoelen op een rooster
  • Maak het glazuur: meng de boter met de mixer licht en romig, voeg de gesmolten en iets afgekoelde witte chocolade erdoor en voeg de Bailey's toe en meng alles goed. Meng beetje voor beetje de poedersuiker erdoor.
  • Strijk het glazuur met een paletmes over de taart. Versier eventueel met wat gesmolten chocolade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...