22 augustus 2012

100 Foods: Courgettebloemen

Nummer 100 op de 100 Foods List is de courgettebloem. Vaak van gehoord, nooit gegeten. Ook nooit ergens te koop gezien, anders had ik het waarschijnlijk al wel eerder geprobeerd. Gelukkig heeft mijn schoonmoeder een moestuin die vrolijk groeit en bloeit en ze had dit jaar voor het eerst courgettes. Natuurlijk vroeg ik gelijk of ik een paar van de bloemen mocht hebben. Ze had er niet veel, maar de drie die ze had, mochten gelijk met mij mee naar huis.

Hier heb ik ze gevuld met een geitenkaasmengsel en een jasje van tempurabeslag gegeven. Daarna een paar minuutjes gefrituurd tot ze goudbruin en knapperig waren. Ze waren zeker lekker, maar ik vond ze eerlijk gezegd niet heel bijzonder van smaak. Het mondgevoel vond ik wel weer heel speciaal. Leuk om eens te proberen dus!



Voor 3 bloemen:
  • 2 eetlepels zachte geitenkaas
  • zout en peper
  • Schil van ¼ limoen
  • 3 courgettebloemen
  • 2 eetlepels bloem
  • 2,5 eetlepels bruisend mineraalwater
  • Olie om in te frituren

Bereiding:
  • Verwarm de olie in een pan tot 180 graden.
  • Maak de courgettebloemen schoon en verwijder de stampers. Prak geitenkaas, zout en peper en limoenschil door elkaar. Vul de bloemen hiermee.
  • Meng de bloem met het mineraalwater tot een dun beslag. Doop de gevulde bloemen hierin. Frituur ze vervolgens 2-3 minuten aan beide kanten tot de bloemen goudbruin en knapperig zijn. Serveer met nog wat versgeperst citroensap.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...