21 augustus 2012

Eton mess. Met de nadruk op mess.

Wat ik gisteren bij het recept voor kip met ratatouille niet vertelde, is dat er ook enige alcoholische versnaperingen in het spel waren tijdens mijn etentje bij Laura. We vierden immers dat ik een nieuwe baan had, dus was er een fles bubbels. En Limoncello. En één of andere overheerlijke chocoladelikeur waar ik de naam niet meer van weet maar die me erg goed smaakte. Zo goed, dat het enige invloed had op het toetje.

Laura en ik wilden namelijk Eton mess als nagerecht. Niets meer dan slagroom, aardbeien en meringues. Foodie die ze is had Laura ook nog een overheerlijk zoete, stroperige balsamicoazijn van een mooie leeftijd staan, dus daar deden we ook een flinke scheut van in. Maar of het nu ligt aan de alcohol, aan ons (mijn) gebrek om een bord mooi op te maken of aan de aard van het toetje: het zag er niet uit. De smaak was echt fantastisch. Subliem zelfs. Hoe foodstylisten dit toetje mooi gepresenteerd krijgen, is mij echter een raadsel.

Hecht dus niet al te veel waarde aan deze foto, en doe dit juist wel bij het recept. Serieus, maak dit een keer. Prima toetje voor als je gasten hebt, trouwens. Als je de boel tenminste mooier opmaakt.



Ingrediënten:
  • 2 eiwitten
  • 100 gram + 2 eetlepels suiker
  • 250 gram aardbeien, gewassen en kroontje verwijderd
  • 2 eetlepels goede balsamicoazijn
  • 250 ml slagroom

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 140 graden. Klop de eiwitten met 100 gram suiker tot stijve pieken.Maar hier 6 hoopjes van op de bakplaat en bak deze 60 minuten. Zet dan de oven uit maar laat de merengues in de oven afkoelen.
  • Doe de aardbeien met de balsamicoazijn in een kom en laat deze minstens een uur marineren.
  • Klop de slagroom lobbig. Verkruimel de meringues en roer deze, samen met de aardbeien, door de slagroom. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...