11 november 2015

Toffeeshortbread met chocolade en amandelen

Wij zijn onlangs verhuisd. Heel fijn, want onze keuken is ongeveer vier keer zo groot als onze vorige keuken. We hebben ruimte over in de keukenkastjes, we kunnen onze grote keukenapparaten kwijt op het aanrecht zonder dat ze in de weg staan en we hebben een vijfpits fornuis dat klein lijkt in het complete plaatje. Kortom: grote keuken.

In de keuken zit uiteraard ook een oven. Dus op mijn eerste dag alleen thuis, wilde ik koekjes bakken. Dat blijft mijn favoriete baksel en ik had een idee voor een lekker recept. Dus besloot ik de koekjes te gaan maken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik geen bakplaat had! In mijn oven zit wel een rooster, maar geen bakplaat. En dan is het toch lastig koekjes bakken. Nog steeds begrijp ik niet waarom me dat niet eerder is opgevallen.

Gelukkig had ik het koekjesdeeg nog niet gemaakt en kon ik met de ingrediĆ«nten een ander recept maken. Deze shortbreads om precies te zijn. En dat bleek gelukkig geen straf. Deze shortbreads zijn echt zo klaar en perfect voor dit gure weer. Heerlijk comfort food voor bij een flinke mok van je favoriete thee. Overigens heten ze toffeeshortbread omdat de lichtbruine suiker zorgt voor die heerlijke toffeeachtige smaak in het deeg. 



Enigszins aangepast van Joyofbaking.com
Ingrediƫnten:
  • 115 gram roomboter op kamertemperatuur
  • 105 gram lichtbruine basterdsuiker
  • Geraspte schil van 1 sinaasappel
  • 1 tl vanille extract
  • 130 gram bloem
  • Snufje zout
  • 200 gram melkchocolade
  • 50 gram amandelen
Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 180 graden en bekleed een bakvorm van 20x20 cm met bakpapier. 
  • Klop de boter met de suiker en de sinaasappelschil luchtig. Klop hier vervolgens de vanille doorheen. Meng er tot slot ook de bloem en het zout door tot je een stevig deeg hebt. Druk het deeg gelijkmatig in de met bakpapier bekleedde bakvorm en bak zo’n 20 minuten in de voorverwarmde oven, of tot de koek goudbruin en gaar is. 
  • Snijd tijdens het bakken de melkchocolade in hele kleine stukjes en zet aan de kant. Doe hetzelfde met de amandelen. 
  • Verdeel de chocoladeblokjes direct over de koekbodem zodra deze uit de oven komt en laat een paar minuten staan. De chocolade zal smelten door de hitte van de koekbodem. Verdeel de chocolade als hij gesmolten is met een mes of de achterkant van een lepel gelijkmatig over de koekbodem. Bestrooi direct met de fijngesneden amandelen en druk enigszins aan zodat de noten in de chocolade blijven plakken. Laat helemaal afkoelen voor je de koek aansnijdt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...