4 november 2015

Kruidige appelcompote

Mijn schoonvader en zijn vrouw hebben een appelboom in de tuin en dit jaar kregen we een flinke tas van de appels mee naar huis. Nu vind ik eigenlijk alleen fuji appels lekker genoeg om zo te eten. Voor de rest vind ik appels het lekkerst als ze ergens in zijn verwerkt, dus ging ik koken met dit fantastische cadeautje.

Op de avond dat we de appels mee kregen, stonden er bij mijn schoonvader flinken schalen zelfgemaakte appelcompote op tafel van de appels uit de tuin. Ik besloot dit voorbeeld te volgen en de appels tot compote te verwerken. Maar dan wel op mijn manier.

Het lekkere van deze appelcompote is dat hij perfect past bij deze tijd van het jaar. Door de kruiden en de sinaasappel is hij heerlijk herfstig en lekker genoeg om zo van te snoepen. 



Ingrediƫnten:
  • 7 appels
  • 2 steranijs
  • De schil van 1 sinaasappel, in dunne plakken zonder het witte laagje er onder
  • 1 kaneelstokje
  • Snufje zwarte peper
  • Snufje gemalen kardemompoeder
  • 1 tl vanille extract
  • Honing naar smaak

Bereiding:
  • Schil de appels en snijd ze in blokjes. Ik snijd graag onregelmatige stukken zodat sommige stukken appel helemaal tot moes koken en andere stukken hun vorm houden. Doe een laagje van ongeveer een halve centimeter water in een pan. Voeg hier de appel, steranijs, sinaasappelschil, kaneelstokje, peper, kardemom en vanille aan toe. Zet op middellaag vuur en laat zo’n 10-15 minuten pruttelen, of tot het de gewenste textuur heeft. 
  • Vis de steranijs, sinaasappelschil en het kaneelstokje uit de appels. Proef vervolgens hoe zoet de compote is, en voeg honing toe naar smaak. Bewaar in een luchtdichte verpakking in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...