23 november 2015

Gestoofde sjalotten met zonnebloempitten

Sjalotten staan eigenlijk nooit op mijn boodschappenlijstje. Niet omdat ik ze niet lekker vind, maar gewoon omdat mijn ervaring is dat ieder recept met een sjalotje er in ook makkelijk te maken is met een gewone ui. Vaak bespaar ik mezelf dus de moeite en maak ik het gerecht met de uien die ik toch altijd al in de kast heb liggen.

In dit geval kocht ik toch sjalotten, maar bij dit recept zou je dezelfde filosofie kunnen hanteren. Met uien zou dit gerecht ook heerlijk worden, je moet ze hooguit wat langer laten stoven. Waar je ook voor kiest, dit gerecht is licht en gezond, maar heeft toch dat herfstige comfort food gevoel. De kaneel en laurier maken het kruidig en in combinatie met de zoetheid van de sjalotten heb je echt een bijzonder vegetarisch gerecht. Een echte aanrader dus!



Recept aangepast van Jumbo.com
Voor 2 personen als hoofdgerecht of 4 als bijgerecht
Ingrediƫnten:
  • 500 g sjalotjes
  • 25 g roomboter (of olijfolie voor een vegan variant)
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 150 ml droge witte wijn
  • 1 kaneelstokje
  • 1 laurierblaadje
  • Zout en peper
  • 1 eetlepel donkerbruine basterdsuiker
  • Handje geroosterde zonnebloempitten

Bereiding:
  • Pel de sjalotjes. Bak de tomatenpuree in de roomboter even aan. Voeg hier de sjalotjes aan toe en roer het geheel nog even goed door. 
  • Voeg dan de witte wijn, kaneel, laurier, zout en peper en basterdsuiker toe. Laat het geheel zo’n 30 minuten stoven, of tot de sjalotjes gaar zijn. 
  • Haal de laurier en kaneel uit de pan en gooi weg. Serveer de sjalotten met de jus op bijvoorbeeld rijst of aardappelpuree en maak af met de geroosterde zonnebloempitten. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...