28 oktober 2015

Snelle citroenkoekjes

Als je me al wat langer volgt, dan weet je dat ik een hekel heb aan boodschappen doen en ze daarom elke week door een vriendelijke jongeman (en één keer een jongedame) van Albert Heijn laat bezorgen. Daar kleven echter ook nadelen aan. Zo zal je in de winkel niet snel per ongeluk twee potten pindakaas meenemen als je er maar één nodig hebt.

Online is dat toch anders. Het plusje bij het netje citroenen is al snel dubbel aangeklikt, waardoor je ineens met 10 citroenen in huis zit, in plaats van vijf. Op zich niet erg, ware het niet dat ik sowieso al twijfelde of ik ze wel zou kopen want ik had er nog vier maar ze waren in de bonus en ach dat komt wel op want citroen gebruik je altijd en anders maak je maar flink wat citroenwater en haal even adem.

En zo werden de citroenkoekjes geboren. Ik had een high tea gepland met vriendinnen waar ik toch nog iets lekkers voor moest maken. Het liefst had ik lemon bars gemaakt, maar aangezien we bijna gaan verhuizen is bijna al mijn bakspul al ingepakt en moest ik het doen met een garde, een pollepel, een glazen kom en een bakplaat. Koekjes dus.

Deze koekjes zijn heel erg lekker en bijzonder van textuur. Vers uit de oven zijn ze knapperig aan de buitenkant en chewy van binnen. Op dag twee zijn ze superknapperig en bros. En op dag drie zijn ze ineens heerlijk zacht. En ja, de koekjes waren al die tijd luchtdicht verpakt. Dag vier hebben ze niet gehaald dus ik heb geen idee hoe de textuur dan is. In ieder geval waren mijn vriendinnen er erg enthousiast over. 



Voor 24 kleine koekjes of 12 wat grotere
Ingrediënten:
  • 170 gram bloem
  • ½ tl baking soda (zuiveringszout)
  • ¼ tl bakpoeder
  • Snufje zout
  • 115 gram boter, heel zacht
  • 150 gram suiker
  • Rasp van twee citroenen
  • ½ ei
  • 1 tl vanille extract
  • Extra suiker

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Meng bloem, baking soda, bakpoeder en zout door elkaar. Klop in een aparte kom de boter met de suiker en citroen romig en bleek. Voeg het ei en de vanille toe en meng nogmaals. Voeg tot slot de droge ingrediënten toe tot je een glad deeg hebt. Verdeel het deeg in 12/24 balletjes. Rol alle bolletjes met de bovenkant door de suiker. Leg ze dan, met een paar centimeter ruimte tussen de balletjes, op de bakplaat.
  • Bak ze 8-10 minuten als je 24 balletjes hebt. Voor 12 balletjes heb je ongeveer 13-15 minuten nodig. De koekjes zullen uitlopen tot een prachtig rond, knapperig koekje met mooie barstjes in de bovenkant.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...