19 oktober 2015

Salade niçoise met zoete aardappel

Natuurlijk heb ik heel goed door dat het de afgelopen weken een stuk kouder is geworden en dat het winterseizoen er aan zit te komen. Dus ik begrijp ook heus dat dit misschien niet het moment is om met een saladerecept aan te komen. Maar aan de andere kant, een budgetvriendelijke maaltijd die snel klaar is, is toch op ieder moment van het jaar een feestje? Bovendien gebruik ik de sperziebonen en de zoete aardappel warm, dus dan is het al een stuk geschikter voor deze tijd van het jaar.

De oplettende lezer zal merken dat er tomaten in het ingrediëntenlijstje staan maar dat die niet op de foto te zien zijn. Dat realiseerde ik me ook, maar pas toen de salade al op was. Omdat het me wat ver ging om een hele nieuwe salade te maken alleen maar voor de tomaatjes, hoop ik dat je die er even bij wil denken. Ze horen er in ieder geval wel op.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 2 zoete aardappelen
  • 1 el olijfolie
  • ½ tl kerriepoeder
  • ½ tl knoflookpoeder
  • ½ tl paprikapoeder
  • 450 gram sperziebonen, schoongemaakt en gehalveerd
  • 1 kleine rode ui, in flinterdunne halve ringen
  • 150 gram cherrytomaatjes, gehalveerd
  • 1 el extra vergine olijfolie
  • ½ el witte wijnazijn
  • 1 blik tonijn op water of olie
  • 2 gekookte eieren
Bereiding:
  • Schil de zoete aardappelen en snijd ze in parten. Overgiet met de olijfolie en strooi de kerriepoeder, knoflookpoeder en paprikapoeder er overheen. Meng het geheel goed tot ieder partje een laagje olie heeft. Bak in een op 180 graden voorverwarmde oven in zo'n 25 minuten gaar. 
  • Kook de sperziebonen tot ze beetgaar zijn, zo’n 8 tot 10 minuten. Meng de sperziebonen met de rode ui, tomaat extra vergine olijfolie en witte wijnazijn.
  • Schep als de aardappels gaar zijn de sperziebonen op een bord en verdeel hier de tonijn over. Leg hier ook de zoete aardappel en de gekookte eieren bij. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...