21 oktober 2015

Home made fudge met chocolade en zeezout

Als mijn moeder en ik vroeger op vakantie gingen, dan kochten we altijd voor vertrek een grote zak snoep bij Jamin. We schepten hem helemaal vol met al onze favoriete snoepjes, en de zak ging pas open op de eerste avond. Dan lag ik in mijn pyjama op mijn luchtbed in de tent te lezen, en terwijl ik meegesleurd werd in een spannend verhaal, ging de snoepzak langzaam leeg.

Mijn favoriete snoepjes om in die zak te doen, waren de fudge blokken van Lonka. Individueel verpakt in een dun plastic folietje dat zo lekker kraakt terwijl je ze open maakt. En dan de stevige fudge die eerst enige weerstand geeft bij het doorbijten maar dan in je mond steeds zachter wordt. Happy memories.

Inmiddels maak ik mijn fudge zelf, en geef ik hem graag een iets volwassener smaakje. Bijvoorbeeld met hele donkere chocolade en zeezout. Het is haast niet mogelijk, maar door de bitterheid van de chocola en het zout, wordt de smaak veel specialer en kan je er nog meer van genieten. Een echt feestje dus.

Fudge is niet moeilijk om te maken, maar je hebt er wel een suikerthemometer bij nodig. 



Recept aangepast van Nigella Lawson
Ingrediënten:
  • 250 gram extra fijne suiker
  • 100 ml gecondenseerde melk
  • 50 gram roomboter
  • 1 tl vanille extract
  • 200 gram pure chocolade
  • Zeezout naar smaak (optioneel)
Bereiding:
  • Bekleed een bakvorm van ongeveer 20x20 cm met bakpapier. 
  • Doe de suiker, gecondenseerde melk, boter en vanille in een pan met een dikke bodem. Laat koken tot het mengsel 115 graden bereikt. Hiervoor gebruik je de suikerthermometer. Dit zal tussen de 5 en 10 minuten duren.
  • Zodra het mengsel 115 graden is, haal je de pan van het vuur. Blijf vervolgens zo’n 5 minuten roeren, of tot het mengsel iets dikker begint te worden. Giet het dan in de met bakpapier bekleedde vorm en laat afkoelen tot kamertemperatuur. Zet de fudge in de koelkast tot hij volledig is afgekoeld. 
  • Snijd de fudge in kleine blokjes. Smelt intussen de chocolade au bain-marie of in de magnetron. Haal ieder stukje fudge met een vork door de pure chocolade en laat de overtollige chocolade er af druipen. Leg de fudge op een stuk bakpapier om uit te harden. Bestrooi voor de chocolade is uitgehard het geheel met wat zeezout, of duw de tanden van een vork in de chocola voor een decoratief patroontje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...