24 juni 2013

Brownie met cheesecake en frambozenroom

L. kreeg op het werk een taart als bedankje voor het harde werk. Ik reageerde met de boodschap dat hij dat nooit had kunnen doen zonder de liefdevolle ondersteuning van zijn allerliefste vriendinnetje, en dat het dan ook niet meer dan logisch was dat ik ook een stuk taart zou krijgen. Niet omver te krijgen, die logica. Toch?

Meneer kwam thuis, met lege handen. “Maar die taart was lekker joh! Ik heb twee punten op. En ik hou normaal niet eens van slagroomtaart.” Hij wist dat hij me zat te plagen en sloot af met de woorden dat hij dan speciaal voor mij in het weekend een taart zou bakken. En ik mocht kiezen welke. De keuze was gauw gemaakt.

Deze taart is echt een kunstwerkje, zowel qua smaak als qua uiterlijk. De lagen komen prachtig uit en de taart is een perfecte combinatie van smaken en texturen.

Ik vond dit recept op Overeten.com maar het is eigenlijk een recept van Hummingbird Bakery.



Ingrediënten
Brownielaag:
  • 200 gram chocolade, grof gehakt
  • 200 gram boter
  • 250 gram poedersuiker
  • 3 eieren (M)
  • 110 gram bloem
Cheesecakelaag:
  • 400 gram verse roomkaas
  • 150 gram poedersuiker
  • halve theelepel vanille-extract
  • 2 eieren (M)
Roomlaag:
  • 250 ml slagroom 
  • 100 gram poedersuiker
  • 150 gram frambozen, plus extra om te garneren 

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 170° Celsius. Voor de brownie: smelt de chocolade. Klop de boter en poedersuiker tot ze goed vermengd zijn. Voeg één voor één de eieren toe. Klop geleidelijk de bloem erdoor en klop het beslag op een hoge stand mooi glad. Meng rustig de gesmolten chocolade erdoor. Giet het beslag in de ingevette en met bakpapier bekleedde bakvorm en strijk glad. 
  • Doe voor de cheesecakelaag de roomkaas, poedersuiker en vanille in een kom en klop alles op de laagste stand tot het glad en dik is. Voeg de eieren één voor één toe. Het mengsel moet glad en romig zijn. Schep de massa op het browniebeslag en strijk het voorzichtig glad. Zorg ervoor dat de 2 lagen niet mengen.
  • Bak de koek 30-40 minuten in de oven tot de cheesecakelaag stevig aanvoelt en de randen goudbruin zijn. Hij moet in het midden vrij bleek zijn en zal daar ook nog een beetje wiebelig zijn. Laat de koek volledig afkoelen (bij voorkeur in de oven) en zet hem afgedekt 2 uur (maar liever een nacht) in de koelkast.
  • Klop de slagroom met de poedersuiker en de frambozen tot een luchtig mengsel. Smeer dit bovenop de koek. Garneer met wat extra frambozen als je die nog hebt.
L. hard aan het werk

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...