24 december 2012

Krokante kipburger met tartaarsaus

Ik moet iets bekennen. Vroeger, voor ik beter wist, kwam ik wel eens bij dat fastfood restaurant met een grote gele M. Inmiddels zet ik er geen voet meer binnen, maar ik kan me nog wel de krokante kipburgers herinneren.

Van de week had ik ineens ontzettend trek in zo’n burger. In plaats van in de auto te stappen en Ronald eens te plezieren met een bezoekje, besloot ik ze zelf eens te maken. Maar dan beter. En dat is gelukt.



Voor 4 personen
Ingrediƫnten:
  • 4 italiaanse bollen
  • 4 kipfilets
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 ui
  • 2 eieren
  • 1 beschuit
  • 1 tl gemberpoeder
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 tl korianderpoeder
  • 1 tl komijnpoeder
  • Bloem om te paneren
  • Panko of paneermeel om te paneren
  • 1 el olijfolie
  • 1 el roomboter
  • 1 recept voor tartaarsaus 

Bereiding:
  • Doe ui, knoflook, 1 ei, beschuit, gemberpoeder, paprikapoeder, korianderpoeder en komijnpoeder in de keukenmachine en pureer dit tot een glad mengsel. Leg de kipfilets in de keukenmachine en draai tot een glad mengsel. Vorm het kippengehakt in vier gelijke burgers en leg deze minstens een uur in de koelkast om op te stijven.
  • Doe de bloem in een diep bord, kluts het ei in een tweede diep bord en doe de panko in een derde diep bord. Verwarm ondertussen een koekenpan voor en laat hierin de olijfolie en roomboter verwarmen.
  • Haal de burgers eerst door de bloem, dan door het ei en tot slot door de panko tot ze rondom een mooie laag van de panko hebben. Bak de burgers in de olie en boter tot ze aan beide kanten goudbruin en gaar zijn, zo’n 5 minuten per kant.
  • Grill de binnenkant van de Italiaanse bollen tot ze mooi goudbruin en krokant zijn. Serveer hierop de hamburger met een flinke portie tartaarsaus en daarbij een frisse salade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...