9 december 2012

Kip met chocolade

Dit recept kwam ik al een hele tijd geleden eens tegen bij Allerhande. Hoewel ik begrijp dat deze saus, met de toevoeging van chocola, iets weg moest hebben van mole, leek het me eigenlijk niet lekker. En de lezer die mij al langer volgt, weet: als het me niet lekker lijkt, ga ik het maken.

Ik moet zeggen: het viel niet tegen. Dit gerecht zal niet mijn favoriet worden, maar een flink stuk pure chocolade in je eten is wel heel erg bijzonder. Als je op zoek bent naar ‘weer eens wat anders’, dan voldoet dit hoogstwaarschijnlijk aan de eis.

Als je dit recept gaat maken, zorg er dan wel voor dat je zo puur mogelijke chocolade gebruikt, anders wordt het veel te zoet. Laat de melkchocolade dus lekker in het schap liggen, 70% of hoger is the way to go.



Voor 4 personen, uit Allerhande 03-2011
Ingrediƫnten:
  • 3 roma tomaten
  • 1 ui, in 4 parten
  • 4 tenen knoflook, ongepeld (meer mag ook)
  • 1 kilo kippenpoten
  • 80 g boter, op kamertemperatuur
  • 90 g geroosterde amandelen
  • 2 el rozijnen
  • 1 mespunt gemalen kaneel
  • 1 tl gedroogde oregano
  • 300 ml kippenbouillon
  • 50 g chocolade extra puur 72% , grof gehakt
  • chilipeper

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 °C. Leg de tomaten, ui en knoflook in een ovenschaal. Rooster ze ca. 30 min. Verdeel ondertussen met een scherp mes de poten in een drumstick en een dij. Bestrijk met 40 g boter en bestrooi met peper en zout. Leg in de andere schaal en zet naast de groenten in de oven. Bak in ca. 50 min. gaar.
  • Maal 60 g amandelen fijn in de keukenmachine. Bak de amandelen en rozijnen ca. 3 min. in een pan in de rest van de boter. Voeg de kaneel en oregano toe.
  • Neem de groenten uit de oven, duw de knoflook uit de schil en voeg toe. Schenk de bouillon erbij en kook 20 min. afgedekt op laag vuur. Smelt dan de chocolade erin. Breng op smaak met chilipeper en zout. Leg de kip erin en garneer met de rest van de noten. Lekker met fijngesneden peterselie en een frisse komkommersalade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...