7 oktober 2013

Zelf cronuts maken

De nieuwste hype op eetgebied, naast de ramen burger, is de cronut. Een huwelijk tussen de donut en de croissant. Het is namelijk een gefrituurde donut van croissantdeeg. Licht voer en zo.

Nu zijn cronuts in Nederland niet bij elke banketbakker te krijgen, dus besloot ik ze zelf te maken. En ik zal meteen bekennen: ik heb het croissantdeeg niet zelf gemaakt. Niet uit luiheid, maar vooral omdat ik benieuwd was of je die dingen ook met vers croissantdeeg uit de koelkast van de supermarkt zou kunnen maken. Vooral omdat ik me goed voor kan stellen dat de meeste mensen niet altijd tijd en/of zin hebben om zelf croissantdeeg te maken.

Wat blijkt? Cronuts maken met voorverpakt deeg werkt prima. Ze worden iets minder hoog dan de zelfgemaakte exemplaren, maar ze zijn heerlijk. En vet. En zoet. En vet. Had ik al gezegd dat ze vet zijn?

Ik ben gek op zwaar, vet eten maar dit was zelfs voor mij wat heftig. Toch was het leuk om te proberen en eens gegeten te hebben. Absoluut de moeite waard om een keer je frituurpan voor aan te zetten dus. Al was het alleen maar om eens te zien hoe mooi croissantdeeg opzwelt als je het frituurt. 



Ingrediënten:
  • 1 rol voorverpakt croissantdeeg uit de koelkast
  • Zonnebloemolie om in te frituren
  • Optioneel: kaneelsuiker of glazuur van poedersuiker/water

Bereiding:
  • Snijd met een glas of koekjessteker rondjes uit het deeg. Steek er met een kleiner glas of steker in het midden een kleiner rondje uit. Die uitgestoken rondjes kan je trouwens ook prima frituren. Donutholes, of cronutholes, heet het dan. 
  • Verwarm het frituurvet voor tot 180 graden. Laat voorzichtig de deegcirkels in het vet gieten en bak aan één kant tot deze goudbruin is. Draai de donut dan om en bak ook de andere kant tot deze goudbruin is. 
  • Haal de cronut uit het vet, laat even afdruipen en haal ze dan door het glazuur of de kaneelsuiker zodat dit goed blijft plakken. Opeten zodra ze afgekoeld zijn; ze worden er niet lekkerder op als ze lang liggen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...