17 oktober 2012

Snelle garnalencurry zonder currypasta

Wat mij opvalt als ik op zoek ga naar een recept voor curry, is dat verreweg de meeste recepten gebruikmaken van een currypasta uit de supermarkt. Op zich begrijpelijk. Er gaan veel kruiden in zo’n currypasta, en om nu al die kruiden in huis te halen voor die ene keer is niet voor iedereen een goed idee. Toch staat het me tegen. Ten eerste omdat ik er niet van houd om met dit soort mixjes uit de supermarkt te koken, en ten tweede omdat het volgens mij toch ook makkelijker zou moeten kunnen.

Gelukkig kan dat. Het enige mengsel wat je ervoor in huis moet halen, is garam masala. Een droog Indiaas specerijenmengsel dat bestaat uit ingrediënten als koriander, komijn, kaneel, gemberpoeder en ga zo maar door. Deze curry is dus vrij van currypasta, heel gezond en past prima bij (zilvervlies)rijst.



Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 1 ui, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 1 tl kurkuma
  • 2 tl garam masala
  • 2 tl kerriepoeder
  • Snufje chilipoeder
  • Blik 400 gram gepelde tomaten
  • 200 gram gepelde garnalen
  • Optioneel: Griekse yoghurt

Bereiding:
  • Fruit de ui in de olijfolie glazig. Voeg dan knoflook, kurkuma, garam masala, kerriepoeder en chilipoeder toe en bak dit een minuutje mee. Voeg vervolgens de gepelde tomaten toe en breek deze met een lepel in wat kleinere stukken. Laat de saus zo’n 10 minuten zonder deksel pruttelen.
  • Roer de garnalen door de saus en laat deze zo’n 3 minuten garen. Serveer meteen, eventueel met wat Griekse yoghurt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...