23 oktober 2012

Kruidige paarse frieten met zongedroogde tomatenmayo

De supermarkt had ineens paarse aardappels liggen. Twee varianten. Volledig paarse, of eigenlijk haast zwarte aardappels. En iets lichtere, met een wit randje. Nu ben ik een sucker voor eten dat ik niet vaak tegenkom, dus het kistje ging mijn boodschappenkar in.

Deze frietjes zijn op zich weinig bijzonders. Ja, ze zijn paars, maar qua smaak merk je daar weinig van. Toch wil ik dit recept online zetten. Waarom? Omdat ik zo veel mensen ovenfrites zie kopen. Smaakloze dingen waar weinig gezonds meer aan is. Deze frieten zijn een prima vervanger voor die ovenfrites. Veel gezonder, lekkerder van smaak, net zo snel klaar en ook nog eens te customizen naar eigen voorkeur.



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 500 gram (paarse) aardappels
  • 2 eetlepels olijfolie
  • Specerijen naar smaak (ik gebruikte komijn, kerriepoeder en paprikapoeder)
  • 75 milliliter mayonaise, zelfgemaakt of uit een pot
  • 5 zongedroogde tomaatjes op olie

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Maak de aardappels goed schoon onder stromend water. Eventueel met een sponsje. Laat de schil er op zitten. Snijd de aardappels in frieten. Doe ze in een kom, en besprenkel met de olijfolie. Strooi de specerijen er overheen en hussel de frieten tot ze allemaal bedekt zijn met een egaal laagje olie en specerijen.
  • Leg de frieten in een enkele laag op de bakplaat. Bak zo’n 35 minuten, waarbij je ze halverwege even omschept. Ze zijn klaar als ze gaar zijn en lekker krokant aan de buitenkant.
  • Doe de zongedroogde tomaten in een vijzel of in de keukenmachine, en pureer ze. Roer de zongedroogde tomaten door de mayonaise. Serveer bij de frites.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...