13 maart 2017

Energiecrackers uit Oh She Glows

Ik schreef vorige week al dat ik erg enthousiast ben over het Oh She Glows Elke Dag kookboek van Angela Liddon. Daarom vandaag nog een recept uit dit boek.

Al tijden stond zelf crackers maken op mijn lijstje. Maar omdat het me altijd nogal veel en moeilijk werk leek, begon ik er niet aan. Tot ik dit recept tegenkwam. Slechts 7 ingrediĆ«nten, minimaal werk en een beetje tijd zijn nodig voor deze heerlijk knapperige crackers. Extra leuk is dat je ze zo groot of klein kan maken als je zelf wilt, dus of je nu een kleine cracker voor bij de borrel wilt of een grotere voor bij je lunch: het kan allemaal! Ik kan me trouwens ook voorstellen dat wat extra specerijen in deze crackers ook een groot succes zijn. Gerookte paprika bijvoorbeeld. Of komijn. 



Voor 20 crackers, uit Oh She Glows Elke Dag van Angela Liddon
Ingrediƫnten:
  • 80 gram chiazaad
  • 70 gram ongeroosterde zonnebloempitten
  • 70 gram ongeroosterde pompoenpitten
  • 80 gram ongeroosterd wit sesamzaad
  • 250 ml water
  • 1 grote teen knoflook, fijngeraspt
  • ¼ tl herbamare of zout
Bereiding:
  • Verwarm je oven voor op 150 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Meng alle zaden en pitten in een kom door elkaar. Voeg water, knoflook en herbamare toe. Roer goed door en zet 5-10 minuten aan de kant, of tot al het water is opgenomen door de zaden. 
  • Verdeel het zadenmengsel in twee rechthoeken over de met bakpapier bekleedde bakplaat. De lagen moeten ongeveer 3-5 mm dik zijn. Bak de laag 35 minuten. Haal de crackers uit de oven en draai de om zodat de onderkant boven ligt. Als je er vormpjes uit wil steken, is dit het moment om dat voorzichtig te doen. Bak de crackers nog eens 25-30 minuten maar houd goed in de gaten dat ze niet verbranden. Haal uit de oven en laat volledig afkoelen. 
  • Luchtdicht verpakt blijven ze twee weken goed, in de diepvries ongeveer een maand. Mochten ze niet meer knapperig zijn, dan kan je dat oplossen door de crackers 5-7 minuten op 150 graden in de oven te doen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...