11 januari 2016

Vega penne met linzensaus

Eén van mijn favoriete soorten comfort food is pasta met een gehaktsaus. Een soort bolognese, maar dan mijn ontzettend niet-traditionele versie daarvan. Nu we echter wat vaker vegetarisch eten, komt dit gerecht eigenlijk niet meer op tafel. Dus besloot ik om mezelf uit te dagen en eens te kijken of ik er een vegetarische variant van kon maken die net zo lekker en vullend is, net zo comforting maar toch zonder vlees.

En dat lukte! Het bord pasta op de foto was binnen de kortste keren leeg en ik voelde me net zo gelukkig als na een bord pasta met gehakt.



Voor 2-3 porties
Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • ½ courgette, in blokjes
  • 1 flinke wortel, in dunne reepjes
  • 1 kleine prei, in dunne ringen
  • 1 paprika, in reepjes
  • 400 gram passata
  • 80 gram gedroogde rode linzen
  • 200 ml water
  • 1/8 tl gedroogde rozemarijn
  • 1/8 tl gedroogde tijm
  • ½ tl gedroogde oregano
  • ½ tl paprikapoeder
  • ½ el balsamicoazijn
  • 200 gram volkorenpenne

Bereiding:
  • Bak de uien, knoflook, courgette, winterpeen, prei, en paprika in de olie op middelhoog vuur tot de uien enigszins beginnen te kleuren. Voeg de passata, linzen, water, rozemarijn, tijm, oregano, paprikapoeder en worcestershire sauce toe. Laat het geheel 30 minuten zachtjes pruttelen, of tot de linzen gaar zijn. 
  • Let op: voeg pas zout (en eventueel peper) toe als de linzen gaar zijn. Voeg je het zout al eerder toe, dan duurt het langer voor ze gaar zijn. Vergeet niet om de saus zo af en toe te roeren tijdens het sudderen.
  • Kook intussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de pasta af, en bewaar een paar eetlepels van het kookwater. Giet dit water, samen met de pasta, bij de saus en roer goed door. Serveer meteen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...