8 januari 2016

Boekreview: Vorstelijk tafelen in Nederland

Voor degenen die het niet is opgevallen, vorig jaar vierden we het 200 jarig bestaan van onze monarchie. Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: wat heeft dat in vredesnaam met eten te maken? Het antwoord is simpel: ter ere van dit jubileum is het boek Vorstelijk tafelen in Nederland uitgebracht. En hoewel ik sceptisch was toen hij op de deurmat viel, blijkt het een mooi en vooral interessant boek. 



Het boek is opgedeeld in verschillende tijdperken met titels als ‘Ons volk moet leren visch eten (1910-1919)’, ‘Kook voordeelig en koopt voordeelig (1930-1939)’ en ‘Geen paling in chocoladesaus meer! (1980-1989)’. In elk van deze periodes worden ongeveer tien recepten van gerechten uit die tijd getoond. Al met al heeft dit ruim 250 pagina’s tellende boek dus toch nog 150 recepten. En dat is precies wat mij zo verraste. 



Ik had gerekend op een ietwat stoffig boek met vooral heel veel geschiedenis. Nu was dat, samen met wiskunde, mijn minst favoriete vak op school, dus ik ging er niet vanuit dat dit boek mij aan zou spreken. Het tegenovergestelde blijkt echter waar. De recepten zijn soms wat oubollig, maar dat is logisch. Bovendien geven ze op die manier inzicht in hoe het eten in Nederland zich de afgelopen 200 jaar heeft ontwikkeld. 



Hoewel ik de foto’s van de gerechten niet erg bijzonder vind, is de vormgeving van het boek erg mooi. Door het combineren van de foto’s van de gerechten met authentieke beelden uit de afgelopen 200 jaar, straalt het boek iets chics uit. 



Dit boek kun je cadeau doen aan zowel de geschiedenisliefhebber als de hobbykok in je omgeving. Het is een verrassend leuk en leerzaam boek. Mijn eerste project wordt denk ik risolles met gevogelteragout. Daar was Koning Willem I ook zo gek op.

Vorstelijk tafelen in Nederland is voor 29,95 te koop op http://www.vorstelijktafelen.nl/het-jubileumboek/

Deze review bevat een product dat opgestuurd is door een PR-bureau of merk. Dit is niet van invloed op mijn mening.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...