2 september 2015

Home made honingraat

Ik merk dat ik de laatste tijd een beetje uitgekeken ben op het standaard bakken. Tenminste, ik vind het nog steeds leuk om te doen maar het daagt me niet meer uit. Voor een banketbakkersroom draai ik mijn hand niet meer om, een goede chocoladecake is zo gebakken en koekjes hebben weinig geheimen meer voor me. Daarom werd het tijd voor iets nieuws, namelijk snoep.

Van Maartje kreeg ik voor mijn verjaardag het boek Atelier Confiserie van Yasmin Othman. Een prachtboek met daarin fantastische recepten voor alles van drop tot borstplaat en toffee tot honingraat. En dat laatste leek me een goede om mee te beginnen.

Je hebt weinig ingrediĆ«nten nodig en het is snel klaar. Bovendien heb je echt iets indrukwekkends en is het maken ervan erg leuk omdat de reactie van de suiker met de baksoda zo bijzonder is. Niet iets om te maken met kleine kinderen, wel leuk om zelf te doen als je snel een lekker snoepje wilt maken. 



Ingrediƫnten:
  • 200 gram suiker
  • 75 ml golden syrup of glucosestroop
  • 2 tl baksoda (ook wel baking soda, zuiveringszout of natrium bicarbonaat)
Bereiding:
  • Bekleed een bakvorm van 20x20 cm met bakpapier.
  • Doe de suiker met golden syrup in een hele grote pan (ongeveer 6 liter inhoud). Verwarm dit op een matig vuur tot de siroop lichtbruin begint te kleuren. Haal de pan van het vuur en voeg de baksoda toe. Roer dit even kort door met een garde. Het geheel zal behoorlijk opschuimen (vandaar de grote pan).
  • Schep het mengsel in de bakvorm en laat helemaal afkoelen, zo’n 30-45 minuten. Breek daarna in stukken. Erg lekker om in chocola te dopen en dat uit te laten harden. Maximaal een week in een luchtdichte doos te bewaren.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...