9 september 2015

Griekse salade 2.0

Als ik denk aan een standaard Griekse salade, dan is dat er een met komkommer, tomaat, rode ui, zwarte olijven en feta. Ontzettend lekker en absoluut één van mijn favorieten.

Nu zouden we op een avond pitabroodjes met gyros en tzatziki eten, maar ik had eigenlijk helemaal geen trek in pitabroodjes. In plaats daarvan had ik behoefte aan frisse, knapperige groenten. En zo ontstond het idee van een Griekse salade, maar dan anders. In plaats van feta gebruikte ik halloumi, de zwarte olijven werden vervangen door groenten, ik deed er wat gyros doorheen en de tzatziki werd de dressing. En ik kan je vertellen: dat is lekker! Hou je dus van salades en de Griekse keuken, dan is dit absoluut een aanrader. 



Voor 2 personen
Ingrediënten:
  • 100 gram halloumi (ook wel grillkaas genoemd), in plakken
  • 2 el olijfolie
  • 150 gram varkensreepjes
  • ½ eetlepel gyroskruiden 
  • Tzatziki, hoeveelheid naar smaak
  • ½ komkommer, in halve cirkels
  • 150 gram cherrytomaten, gehalveerd
  • Handvol groene olijven
  • 1 gele paprika, in stukjes

Bereiding:
  • Meng de komkommer, olijven, tomaten en paprika in een kom. 
  • Bak de halloumi in 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan aan beide kanten goudbruin. Scheur de halloumi daarna kleine stukken. Je kan de halloumi ook in kleine stukjes snijden en dat bakken. Zet aan de kant. 
  • Meng de varkensreepjes met de gyroskruiden en bak deze in de overgebleven eetlepel olijfolie gaar. Meng de halloumi en de varkensreepjes door de groenten en serveer meteen. Maak af met de tzatziki.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...