5 juli 2013

Rode uienmarmelade op een broodje New York

Dit recept kwam ik tegen op het blog van Sim Kookt. En ik schaam me om het toe te geven, maar ik kende Sim’s blog nog niet. Een gemis, zo ontdekte ik al snel. Want wat een fijne blog is dit. Heerlijke recepten en foto’s waar je van gaat watertanden.

Het recept waar ik meteen voor viel, was het recept van Tana Ramsay voor een broodje New York. Vooral de rode uienmarmelade trok mijn aandacht. Ik besloot het dan ook de volgende dag gelijk te maken. En daar heb ik geen spijt van gehad. Hoe een doorsnee dinsdagmiddaglunch ineens een ware traktatie kan worden.



Aangepast van Tana Ramsay
Ingredienten
voor de balsamico-uienmarmelade
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 700 gram rode uien, in dunne ringen
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel peper
  • 75 gram kristalsuiker
  • 150 ml balsamicoazijn
  • 250 ml rode wijn
Voor de belegde broodjes
  • 200 gram koude dun gesneden rosbief 
  • 2 eetlepels mayonaise
  • 2 broodjes naar keuze
Bereiding
  • Verhit de olie in een kleine braadpan. Roer de uien erdoor met zout, peper en de suiker. Laat de uien op een laag vuur in circa 40 minuten karamelliseren. Schenk de azijn en wijn erbij, breng alles aan de kook en laat het onder af en toe roeren nog circa 30 minuten zachtjes doorkoken, tot het de dikte van marmelade heeft. Let op, het mengsel wordt nog iets dikker als het afkoelt. 
  • Laat het mengsel afkoelen en schep in een afsluitbaar potje. Hij is ongeveer een maand houdbaar. Laat voor het klaarmaken van de broodjes de marmelade en rosbief op kamertemperatuur komen. Neem verse warme broodjes en bestrijk ze met de mayonaise. Leg er rosbief op en wat marmelade.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...