29 april 2013

Review Benriner 64mm mandoline

Er zijn van die dingen die al lang op mijn culinaire verlanglijstje staan, maar die ik op de een of andere manier nooit koop. Eén daarvan is een mandoline. Misschien wel omdat ik ze stiekem erg duur vind. Dus toen ik er van Kookpunt één mocht testen, was ik er als de kippen bij. En ik kan je alvast zeggen: ik had dit apparaat veel eerder moeten kopen want hij is het geld meer dan waard. 



Wat zegt Benriner er over?
De Benriner mandoline is al jaren een begrip onder koks. Met een vlijmscherp - op dikte - instelbaar mes kunnen flinterdunne plakjes worden gemaakt.

In combinatie met de verwisselbare getande messen maakt U enerzijds de fijnste julienne of anderzijds lekkere Franse frietjes. De verschillende getande messen zijn zeer makkelijk en snel te verwisselen. 

 

Wat zeg ik er over?
Op het moment dat ik de mandoline uit de verpakking haalde, besloot ik hem gelijk te gebruiken voor de maaltijd die ik op tafel ging zetten, want daar moesten nogal wat groenten gesneden worden. In drie minuten tijd had ik evenveel groenten gesneden als ik normaal in 10 minuten gedaan zou hebben. En ook nog eens allemaal in mooie, gelijkmatige reepjes. Ook de frietjes die ik een paar dagen later maakte, waren binnen no time klaar met de mandoline.

De mandoline is niet alleen makkelijk tijdens de bereiding, hij is ook makkelijk schoon te maken. Het apparaat heeft opzetstukjes voor drie formaten reepjes, en natuurlijk kan je gewoon plakjes maken. De opzetstukjes zijn makkelijk te vervangen en daardoor ook goed te reinigen.

Waar je wel op moet letten is dat een mandoline vlijmscherp is. Volgens mij is er nog niet één kok geweest die niet op een bepaald punt zijn vingers open heeft geschaafd op een mandoline. Gelukkig komt deze mandoline met een finger guard, oftewel een vingerbeschermer. Die plaats je op de groente waardoor je vingers beschermd zijn en je toch de hele groente op kunt snijden.

Al met al is deze mandoline een ontzettend fijn apparaat dat veel toevoegt aan mijn keuken. Een uitje snipperen doe ik alleen nog op mijn mandoline en ik heb elke keer snelle salades klaarstaan voor de lunch op mijn werk. Ik heb nog geen vaste plek voor de mandoline in mijn kast kunnen vinden, maar dat geeft ook niet. Hij ligt gewoon op het aanrecht zodat hij altijd binnen handbereik is.

Over Kookpunt
Kookpunt is een grote kookwinkel met twee locaties in Rotterdam. Daarnaast hebben ze een mooie website met een heel ruim assortiment. Zo kan je er terecht voor een mooie foodprocessor, keukenmachine of planeetmenger. Daarnaast hebben ze een ruim assortiment aan grote merken zoals Fissler, Big Green Egg, De Buyer, KitchenAid en Magimix.

Extra leuk was dat ik in de doos van de mandoline een handgeschreven kaartje vond. Bij navraag bleek dat ze dit elke dag bij een aantal bestellingen doen, als persoonlijke touch. En nee, degene die dit kaartje heeft geschreven wist niet dat ik een review ging schrijven.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...